ALEXANDER LILGE, poslanec MsZ Martin
Pri neustále rastúcom stupni motorizácie, problém dodržiavania rýchlosti na cestách je o uvedomelosti, osobnej zodpovednosti a serióznosti vodičov. Zvýšenie pokút síce pomôže riešiť tento neduh, ale mnohým vodičom, ktorí nemajú hlboko do peňaženky to nezabráni pirátiť i naďalej. Potom, celkom prirodzene, musia prísť ešte tvrdšie sankcie. Ja osobne, z dlhoročných skúseností pozorujem isté zvýšenie disciplíny vodičov na slovenských cestách v poslednom čase. Prejavuje sa to vo väčšej vzájomnej tolerantnosti a ohľaduplnosti. Snáď to bude dlhodobejší trend.
JURAJ STAHL, podnikateľ
Asi ako na ktorých. Výška pokuty môže byť pre niekoho likvidačná, tá istá suma môže pre niekoho znamenať mesačný rozpočet na kávu. Možno by výška pokuty mala vychádzať z príjmu vodiča. Dôležité je aj to, či sa vďaka kontaktom a známym dá zaplateniu vyhnúť, lebo mám pocit, že ešte stále sa to dá.
JÁN TOPERCER, ekológ
Nie som fanúšik kladív - a už vôbec nie v spojení s kosákmi -, ale na mnohých drzých adrenaliňákov asi neplatí nič iné ako tvrdšie tresty. Len by museli padať dôsledne spôsobom "padni komu padni". Teda aj všetkým politikom a iným papalášom. Všetkým - nielen takým, ako toť jeden čerstvý martinský exposlanec, ktorému to - iste len čírovou náhodou - "padlo" kvôli alkoholu.
MIROSLAV BARTOŠ, výtvarník, spisovateľ
Postih pokutou, ako vieme už od žiackych čias, sa dá strpieť, ale je len dodatočný, prichádza neskoro (ex post), už sa stalo. Výška pokuty, zdá sa, nekoriguje tlak na pedál. Ale keby bol dohľad na dodržiavanie rýchlosti predvídaný (ex ante), na základe skúseností dopravnej polície predpokladaný, získal by na účinnosti a zmiernilo by sa ohrozenie ostatných účastníkov cestnej dopravy. Dvíhanie a klesanie výšky pokút je hľadaním pohodlnejšieho čiastkového riešenia, prezrádza možno aj bezradnosť.
PETER CABADAJ, manažér kultúry
Niekedy mávam pocit, že čím viac sa sadzobník pokút zvyšuje, o to trúfalejšie niektorí vodiči zvyšujú aj rýchlosť svojej jazdy. Adrenalín je adrenalín... Na základe vlastných skúseností si myslím, že ani toto „kladivo“ zrejme neudrie účinne. Čas ukáže, či som sa mýlil, alebo nie.
MIROSLAV VALACH, hokejový rozhodca
Vo zvyšovaní pokút nevidím problém, ak to je potrebné. Na preplnených slovenských cestách je ešte stále veľa kaskadérov, ktorí svojou rýchlou jazdou neohrozujú len seba, ale aj ostatných účastníkov premávky. Mastná pokuta je potom jediným bičom na ťažkú nohu na plynovom pedáli.
IGOR LIBO, stredoškolský pedagóg
Sadzobník pokút sa zvyšuje každú chvíľu a situácia na cestách je čím ďalej tým horšia. Znamená to, že výška pokuty nič nerieši. Prikláňam sa k tým, ktorí navrhujú odobratie vodičského preukazu napr. po treťom priestupku na určitú dobu, resp. „recidivistom“ aj zabavenie auta, či odobratie vodičáku na večné veky. Auto v rukách nezodpovedného človeka je zbraň a zbraň by nemali mať v držaní nezodpovední ľudia.
PETER LISOŇ, prednosta ŽST Vrútky
V zásade áno. Prečo v zásade? Minimálne z dvoch dôvodov. 1. Vodičom (to sú tí, ktorí dodržujú pravidlá) je jedno aká je výška pokuty, hoci by ňou bol aj trest smrti. Oni vedia, že pokutu nedostanú a zmeny v sadzobníku si teda možno ani nevšimnú. Korektnejšie slovné spojenie by podľa mňa malo byť „kladivo na pirátov“. 2. Aj preto v zásade, lebo sadzobník by mal obsahovať ku konkrétnemu priestupku konkrétnu pevnú sadzbu. Ak sú pokuty stanovené v nejakom rozmedzí, bude to vždy vytvárať vhodné korupčné prostredie.
Autor: VL, KP, RB, AD