MARTIN. V minulom roku zomrelo na turčianskych cestách sedem ľudí. V troch prípadoch sa pod tragédiu podpísal alkohol. Spolu polícia zdokumentovala 292 dopravných nehôd a ich najčastejšími príčinami bolo porušenie povinností vodiča a nesprávne predchádzanie. Spôsobené škody boli vyčíslené takmer na 950-tisíc eur. Pri haváriách za ťažko zranilo 26 ľudí a až 153 utrpelo ľahké zranenia.
Alkohol sa stále tlačí za volant
Najnehodovejším dňom bol piatok a najčastejšie sa kolízie stávali v časovom intervale od 8. do 16. hodiny.
„Najviac nehôd 274 zavinili vodiči motorových vozidiel. Zhodne v siedmich prípadoch boli na vine chodci a cyklisti,“ povedala Ľudmila Húsková z Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Martine.
Aj policajné štatistiky potvrdzujú, že z účastníkov cestnej premávky sú najviac ohrození chodci. Dvadsaťosem z nich v minulom roku autá zrazili, pričom troch zabili, čo je takmer polovica z celkového počtu úmrtí, deväť chodcov zranili ťažko a devätnásť ľahko.
Veľkým problém zostávajú napriek častým policajným kontrolám vodiči, ktorí pred jazdou neodolajú poháriku. Alkohol asistoval pri 44 nehodách a nezodpovední šoféri najčastejšie nafúkajú v piatok večer a v sobotu ráno. Trošku optimistickejšie vyznieva fakt, že len jednu smrteľnú nehodu spôsobil vodič, ktorý vlastnil vodičský preukaz menej ako päť rokov.
„Aj vzhľadom na spomínané čísla sa policajti v Turci budú v zvýšenej miere orientovať na rýchlosť jazdy, nesprávny spôsob jazdy, základné povinnosti vodiča a jazdu pod vplyvom návykových látok,“ doplnila Húsková.
Pomôže viac zodpovednosti i lepšie cesty
V minulom roku vo verejnosti výrazne zarezonovala smrteľná nehoda, ktorá sa stala v augustovej horúčave neďaleko budovy Martimexu. Cyklista vo veku 55 rokov išiel po cyklochodníku a skončil pod kolesami okoloidúceho nákladného auta. Kamión mu prešiel priamo po hlave a ťažkým zraneniam na mieste podľahol. Tragédia vzbudila veľa pozornosti najmä preto, že v tom čase prebiehala rekonštrukcia martinského obchvatu a cesty v meste boli výrazne preťažené. Ľudia tak vinili z nešťastia hustú premávku. No nebola to pravda, ukázalo sa, že vodič kamiónu nebol na vine.
Dopravný analytik Jozef Drahovský upozorňuje, že veľa vodičov stále podceňuje rýchlosť a jazdí neprimerane daným podmienkam na cestách. Lepšie, pozitívnejšie čísla nehodovosti by sa podľa neho dali dosiahnuť i dobudovaním cestnej siete.
„Vo všeobecnosti najviac ľudí zahynie na cestách, kde sa jazdí v protismere. Na diaľnici či rýchloceste nespôsobí každá chyba vodiča čelnú zrážku, lebo práve tie zväčša končia tragicky,“ ponúkol argument analytik.