VRÚKY. Po takmer roku vrútocké mestské zastupiteľstvo definitívne vyriešilo dilemu, či má alebo nemá spoločnosti SAD Žilina, ktorej mesto dlží takmer 370 tisíc eur za prevádzku mestskej hromadnej dopravy, predať autobusové nástupište v centre.
Niekoľkomesačná diskusia sa napokon naklonila v prospech odpredaja a v polovici januára desať poslancov zdvihlo ruku za, hoci väčšina z nich združená v poslaneckom klube Vrútočan dlho uprednostňovala iné riešenie.
Mesto si za predaj nástupišťa odpočíta z dlhu 347 tisíc eur, zvyšných 19 tisíc, ktoré ostali za december 2015, by malo uhradiť do konca januára.
Protestný hlas
Poslankyňa Anna Sviteková ako jediná z prítomných zastupiteľov návrh nepodporila, chcela, aby zaznel aj protestný hlas.
„Boli sme postavení pred hotovú vec, ale aj tak sme sa snažili, aby sa našlo iné riešenie. Žiaľ, splátkový kalendár ako alternatívne východisko by sme neboli schopní splácať. Majetok mesta sa má zveľaďovať a nie rozpredávať. Svedomie by si mali teraz spytovať najmä tí, ktorí dopustili skutočnosť, že za posledné tri – štyri roky sa hospodárenie mesta uberalo nesprávnym smerom, keďže dlh radnice sa vyšplhal na viac ako 500 tisíc eur.“
Peniaze neboli
Primátor Miroslav Mazúr na rokovaní mestského zastupiteľstva povedal, že peniaze sa nerozkradli a ani neprejedli, podľa jeho slov neboli.
„Nezabúdajme na to, že sa v nedávnych krízových rokoch značne znížili podielové dane fyzických osôb - zo 70,3 na 65,40 percenta. Prepad podielových daní roku 2013 oproti roku 2008 činil až 868 tisíc eur. Zmenilo sa aj financovania školských zariadení, ktoré viac zaťažilo rozpočet mesta,“ podotkol primátor. Ako ďalej vymenoval, prehĺbila sa aj strata za služby vo verejnom záujme najmä pre odpisy nových autobusov, pričom problémom boli aj vyššie poplatky za odvoz komunálneho odpadu a mestu do karát nezahrali ani výpadky príjmov z daní hracích automatov.
Ospravedlnenie za prehraný boj
Viceprimátor Vrútok Marián Krivuš sa najprv Vrútočanom, ktorí im držali palce v mene poslaneckého klubu ospravedlnil za to, že sa im problém záväzku voči spoločnosti SAD nepodarilo vyriešiť iným spôsobom.
„Snažili sme sa hľadať aj viaceré úsporné opatrenia, no aj tak sme tento boj prehrali. Verím, že mesto sa už v budúcnosti do podobnej situácie nedostane, a že tí ktorí raz prídu po nás, nájdu čistý stôl. My sme to šťastie pri nástupe do funkcií nemali. Stotožňujeme sa s argumentmi kolegyni Svitekovej, hovorila aj za nás. Mesto sa má budovať, rozvíjať a nie predávať.“
Pozitívne sa k výsledkom hlasovania vyjadril poslanec Peter Stankoviansky.
„Myslím, že v konečnom dôsledku budeme spokojní a autobusové nástupište bude vyzerať lepšie ako dnes.“
Ako eliminovať nové dlhy
Vrútkam sa nateraz podarilo ťažkého balvanu, ktorý ich doslova dusil, zbaviť, no otázkou je, či dlh za MHD nezačne znovu rásť. Riešením by mali byť rokovania so SAD Žilina o otvorení súčasnej zmluvy a o zmene niektorých ustanovení.
„Martinskí poslanci schválili svojmu primátorovi mandát na
na takéto rokovanie. Na základe tohto mandátu budú na jednej strane rokovať mestá Martina a Vrútky a na druhej strane spoločnosť SAD o zmene tých podmienok, ktoré viedli k súčasnému stavu. Najneskôr v marci tohto roku chceme podpísať dodatok, ktorý stanoví najmä finančné toky, ale aj niektoré technické záležitosti podľa doterajších skúseností a výsledkov tak, aby Martin aj Vrútky získali lepšie finančné podmienky,“ vysvetlil Viliam Majda, prednosta vrútockého mestského úradu. Osobne má pocit, že vôľa nájsť kompromis je na všetkých stranách. Po zmluvnom potvrdení tohto kompromisu už od marca by mesto Vrútky bolo schopné platiť všetky svoje záväzky v plnom rozsahu.
Naznačili budúcnosť nástupišťa
Spoločnosť SAD Žilina hodnotí rozhodnutie poslancov pozitívne, považuje ho za múdre.
„Myslím, že to upokojí situáciu. Medzi ľuďmi sa napríklad šírili klebety o zrušení MHD, nad čím sme my vôbec neuvažovali,“ povedala hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová, ktorá zároveň naznačila, ako by sa nástupište malo vyzerať v budúcnosti.
„My by sme radi pokračovali v ceste nastúpenej napríklad v Bytči, kde sme kúpili staré autobusové nástupište v dezolátnom stave a prerobili ho na kryté nástupné ostrovčeky, postavili sme budovu s kanceláriami, čakárňou, toaletami i miestnosťou pre vodičov. Z časti predimenzovaného nástupišťa ja parkovisko a svoje miesto našiel aj obchod, kde si môžu cestujúci v bezprostrednej blízkosti nástupišťa urobiť potrebný nákup. To všetko bude závisieť dohody s mestom.“