Už päť rokov stavajú model slovenskej železnice a ešte neskončili

Železnica je ich srdcovka. Modelári z Vrútok trávia niekoľko hodín denne príjemnou zábavkou, ktorá ich vracia do detských čias. V priekopskom objekte SIM nájdeme okrem mnohých modelov železníc, aj rozrobenú výnimočnú desaťmetrovú scenériu s koľajiskom, kt

Stanica v Banskej Štiavnici. Zmenšený model odráža stopercentnú realitu.Stanica v Banskej Štiavnici. Zmenšený model odráža stopercentnú realitu. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

orá konečne zachytáva realitu.

MARTIN. Pod rukami šikovných modelárov z Turca vzniká už niekoľko rokov výnimočná maketa železníc zmenšeného Slovenska. Tá je umiestnená na vskutku netradičnom mieste, a to priamo v železničnom vozni v areáli SIM v Martine – Priekope. Zásluhu na jeho tvorbe má Klub železničných modelárov Vrútky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Fotky z rôznych uhlov

Nevšedné dielo vzniká už päť rokov a podľa slov predsedu klubu Ivana Jandíka, práce na jeho dokončení potrvajú ešte ďalšie dva roky.

„Je to modelové koľajisko v mierke 1:87 s rozmermi desať krát dva metre a znázorňuje skutočné krajinné scenérie na Slovensku. Chceli sme konečne zhotoviť model podľa ozajstnej reality, pretože väčšinou si modelári prostredie navôkol koľajníc vymyslia,“ objasňuje zámer Ivan Jandík. Postavenie rozľahlého modelu trvá tak dlho i preto, lebo okrem samotných makiet bolo treba najskôr spojazdniť vozeň, v ktorom bude maketa umiestnená a tiež kompletne opraviť jeho interiér.

SkryťVypnúť reklamu

Na jednej z najväčších železničných makiet Slovenska tak nájdeme mosty v Strečne aj s tunelmi, Ružinský viadukt, most Uľanka, Kysuckú úvraťovú železnicu a nesmú chýbať ani samotné vlakové stanice napríklad v Dolnom Harmanci, Banskej Štiavnici či Plešivci.

Na projekte modelovej železnice zmenšeného Slovenska pracujú štyria zruční chlapi. Ešte predtým ako začali s vytváraním makiet, museli si ísť každú jednu stavbu a jej okolie pozrieť priamo na miesto.

„Bolo dôležité si z rôznych uhlov nafotiť najmä stanice, aby sme verne znázornili každý detail, napríklad aj čo sa týka počtu kachličiek. Železničnej stanici v Banskej Štiavnici sme spravili presnú kópiu tiež interiéru, kde sa nachádzajú smetné koše, lavičky, okienka s predajom lístkov či lustre,“ menuje predseda vrútockých modelárov a dodáva, že modelári pracujú opačným spôsobom ako stavbári železníc.

SkryťVypnúť reklamu

„Oni do reálnej krajiny dotvoria koľajnice a my najprv vyrobíme funkčné koľaje a až potom navôkol nich dotvárame scenériu,“ vysvetľuje I. Jandík.

vlaciky.jpg

(Ivan Jandík. FOTO: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

Nákladná zábavka

Najťažšie je vraj zhotoviť model lokomotívy, ktorá môže byť z i plastu, ale hlavným materiálom v tomto prípade býva mosadz. Vtedy sa cena jednej lokomotívy pohybuje okolo 1 200 eur. V tomto projekte sa zamerali na modely zo 70-tych a 90-tych rokov. Na dráhe môže byť naraz až desať vlakových súprav.

Pätnásťčlenný vrútocký klub už teraz vyšla výroba tohto obrovského modelu slovenských železníc 8-tisíc eur. Ivan Jandík odhaduje, že keď všetko dokončia, investovaná suma do projektu sa vyšplhá až na 30-tisíc eur. Partia zanietencov si túto príjemnú zábavku platí sama, občas sa nájdu nejakí sponzori. Všetci sa vždy najviac tešia na moment, kedy dokončenú modelovú železnicu zapnú a pohrajú sa s vláčikmi.

SkryťVypnúť reklamu

S podobnými maketami, ktorých už stihli zhotoviť niekoľko, potom obchádzajú rôzne výstavy nielen na Slovensku, ale aj v Čechách, Poľsku a čoskoro v Budapešti. Plne funkčné modely sú riadené cez počítač alebo cez obslužný pultík, to v prípade starších kusov.

vlaciky2.jpg

Ako ďalej I. Jandík dodáva, vďaka modelom železníc a zmenšeninám vláčikov ostal stále v detskom svete, hoci je už dospelý.

„Baví ma to už od malého chlapca, veď to máme v rodine. Môj otec, dedo, aj pradedo pracovali na železnici. Ako štvorročný som s otcom postavil prvé koľajisko a odvtedy sa tomu neustále venujem,“ spomína si mladý Martinčan.

Jeho prvotné modely pochádzali z vystrihovačiek z časopisov. Začínal vraj papierovými domčekmi, až sa jeho hlavnou náplňou stali lokomotívy.

„Od papiera som sa dopracoval ku kovovým modelom,“ dodáva s úsmevom.

vlaciky3.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  5. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  6. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Invázne rastliny ako superpotraviny
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  7. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 5 389
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 718
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 652
  4. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 434
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 805
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 715
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 790
  8. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 1 747
  1. Adriana Boysová: Čomu veríme?
  2. Monika Albertiová: Je to tu na... nič, no zostanem tu žiť (kým sa dá)
  3. Zdravotní Klauni: Na lámanie ľadov majú nos. Ako zdravotní klauni pracujú s odmietnutím?
  4. Jaroslav Liptak: Od Moskvy po Caracas: návod na vládu bez otravného Bruselu
  5. Radoslav Záhumenský: 🌄 Tajný klenot Oravy: Rozhľadňa, z ktorej uvidíte až na Tatry!
  6. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  7. Peter Blaškovitš: Jadrová budúcnosť
  8. Jan Pražák: Příběh jednovaječných dvojčat
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 185
  2. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 13 518
  3. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 12 924
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 643
  5. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 8 074
  6. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 7 849
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 916
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 6 199
  1. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  2. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  3. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  4. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  6. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  7. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
  8. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Nové hniezdo ochranári vystlali bocianom konármi.

Bocianí pár dostal novú šancu.


Priamovstrekové motory trpia najmä na krátkych mestských trasách.


Ilustračné foto

Opravami chcú zvýšiť bezpečnosť na ceste.


TASR 1
Ilustračná fotografia.

Mentálny tréning by mali absolvovať nielen seniori.


Už ste čítali?