MARTIN. Viacerí Martinčania sa nestíhajú čudovať nad tým, čo sa deje okolo osadenia novej svetelnej signalizácie na železničnom priecestí v závere Škultétyho ulice, tesne pri martinskej vlakovej stanici. Dlhé roky tam fungovali mechanické závory, ktoré musel pracovník železnice vždy pred príchodom vlaku sklápať ručne. Približne pred dvoma rokmi na spomínanom mieste pribudlo nové automatické zvukovo-svetelné zariadenie.
Jedno priecestie, dvoje závor
Obidve zabezpečovacie zariadenia asi rok fungovali súčasne. Keď mal priecestím prejsť vlak, zavreli sa mechanické i elektronické rampy.
„Išlo o testovaciu prevádzku. Keďže sa skúšal úplne nový typ zabezpečovacieho zariadenia, ktoré ešte ŽSR nepoužívali, bolo treba z bezpečnostných dôvodov používať paralelne aj staré závory obsluhované dopravným zamestnancom. Ten zaisťoval bezpečnú prevádzku a tiež kontroloval správnu činnosť nového zariadenia,“ vysvetlila Katarína Martinkovičová z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR.
Inštalovanie modernejších závor na tomto priecestí určite malo svoj význam, pretože tie staré, aj keď boli sklopené, ľudia často nerešpektovali. V minulosti ich chodci podliezali a našli sa aj vodiči, ktorých spolujazdci vybehli von z auta a oni vo vozidle riskantne prešli cez koľajnice.
„Niektorí dokonca chceli nášho pracovníka napadnúť, keď im nebol ochotný závory otvoriť,“ vracia sa do minulosti prednosta vrútockej Železničnej stanice Peter Lisoň.
Už mohlo byť všetko hotovo
Preto ľudí zaskočilo, keď rampy z nového zabezpečovacieho zariadenia odmontovali a výstražné svetlá prekryli. Teraz sa zas závory ovládajú ručne.
„Tak to je sila, som zvedavý, čoho sa ešte na tomto priecestí dočkáme,“ nechápavo krútil hlavou Milan z Martina.
Peter prechádza v tomto meste cez koľajnice takmer každý deň a zaujímala ho predovšetkým jedna vec.
„Chcel by som vedieť, kto tento cirkus platí. Niečo mi hovorí, že to ide z nášho vrecka,“ zamyslel sa.
Pod aktuálny stav sa podpísalo to, že pred koncom testovacej prevádzky sa dodávateľská firma rozhodla pre zmenu dovtedy používaných vonkajších prvkov. Mala totiž problém so zaistením technických podkladov pre schválenie zariadenia do trvalej prevádzky.
„V súčasnosti čakáme na predloženie všetkých potrebných dokumentov. Keď ich výrobca dodá, bude pokračovať overovacia prevádzka. Do prerušenia prebiehala hladko a ak by nedošlo k spomínaným problémom, už by nové zariadenie fungovalo bez obmedzení,“ povedala Katarína Martinkovičová.
Následne ešte doplnila, že testované zariadenie patrí medzi najmodernejšie na Slovensku.
Je plne elektronické a na rozdiel od klasických reléových priecestných zabezpečovacích zariadení používa ako riadiace jadro počítače.