Cesta z Holí do nemocnice netrvá ani desať minút

Zraneného lyžiara prevezie vrtuľník z Martinských holí do nemocnice v Martine za osem minút. Tento druh zásahu sa hradí zo zákonného zdravotného poistenia.

Vrtuľníky zasahujú aj v ťažko dostupnom teréne.Vrtuľníky zasahujú aj v ťažko dostupnom teréne. (Zdroj: ARCHÍV ATR)

MARTIN. Počas lyžiarskej sezóny sú pomerne často v permanencii aj záchranárske vrtuľníky. Martinčania tiež majú možnosť pozorovať, ako stroje s červeným krížom na trupe zvážajú zranených ľudí z Martinských holí dolu do nemocnice. Túto zimu už boli dni, keď leteli do strediska viackrát.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rýchla preprava

V priebehu jedného takéhoto hektického dňa sa najskôr poranila 37-ročná lyžiarka, ktorá si pri nešťastnom páde zlomila panvu. Vrtuľník so zdravotníkmi letel zakrátko na Hole opäť, a to k 28-ročnej snowboardistke s poranenou nohou a podozrením na vnútorné krvácanie a zranenie obličky. Aby toho nebolo dosť, hneď na druhý deň ráno potreboval pomoc 17-ročný snowboardista, ktorý si po páde na svahu rozbil hlavu a dostal do tela kŕče. Jeho stav sa podobal epileptickému záchvatu a pár minút bol dokonca v bezvedomí. Vďaka strojom Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) sa títo zranení ľudia dostali do nemocničnej starostlivosti veľmi rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

„Prelet vrtuľníka z nášho strediska v Žiline na Martinské hole trvá približne 12 minút a odtiaľ do Univerzitnej nemocnice v Martine asi osem minút,“ povedala Zuzana Turočeková zo spoločnosti Air Transport Europe, ktorá prevádzkuje na Slovensku sedem staníc VZZS.

K nášmu regiónu je najbližšie žilinské operačné stredisko a pri požiadavke zasiahnuť v oblasti Turca letí vrtuľník práve odtiaľ. „Ak sa stane, že už niekde zasahuje, nahradí ho stroj z inej stanice,“ doplnila.

V lete sa lieta viac

O tom, či bude na záchranársku akciu nasadený vrtuľník, rozhodnú po obdržaní telefonátu v koordinačnom stredisku tiesňového volania 112.

„Privolajú nás všade tam, kde je nevyhnutný rýchly zákrok lekára a šetrný transport pacienta. Zasahujeme pri úrazoch v horských oblastiach, v lesných terénoch a odľahlých lokalitách, pri dopravných nehodách, záplavách či hromadných nešťastiach,“ vysvetľuje Turečeková a pripomína, že ich vrtuľníky sa často využívajú aj pri medzinemocničných prevozoch pacientov a transportoch pre transplantačný program.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac hodín nalietajú vrtuľníky v letných mesiacoch. V žilinskom stredisku mali v júni 25 letov, v júli a v auguste po 31 letov. „V tejto štatistike zohráva významnú úlohu to, že v spomínanom období sú najpriaznivejšie poveternostné podmienky na uskutočnenie leteckých zásahov. Počas zimy počasie limituje možnosti zásahu v oveľa väčšej miere.“

Air Transport Europe má uzavreté zmluvy so všetkými zdravotnými poisťovňami, ktoré sídlia na území Slovenskej republiky.

„Pre ľudí, ktorí sú v nich poistení, je využitie VZZS plne hradené z ich zákonného zdravotného poistenia,“ dodala Zuzana Turočeková.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 32 941
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 678
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 419
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 377
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 190
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 349
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 479
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 219
  1. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  4. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Ľuboslava Šusteková: Čo je súkromné a čo už firemné?
  7. Jolana Čuláková: Prečo je Hašek "ne/bezpečný" aktivista a Ovečkin "ne/slávny" hokejový vzor
  8. Juraj Tušš: Transakčná daň
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 557
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 440
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 812
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 767
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 842
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 470
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 873
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 556
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Eliška Nosálová s Ľubomírom Paulovičom.

Divadelné soirée bude v sobotu.


Prepravný poriadok povoľuje prepravu jedného kočíka.

Dopravca argumentuje bezpečnosťou.


Valča si upevnila pozíciu na čele tabuľky.

Druhé víťazstvo v sezóne vybojovala Blatnica, Valča zvýšila náskok na čele tabuľky.


  1. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  4. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Ľuboslava Šusteková: Čo je súkromné a čo už firemné?
  7. Jolana Čuláková: Prečo je Hašek "ne/bezpečný" aktivista a Ovečkin "ne/slávny" hokejový vzor
  8. Juraj Tušš: Transakčná daň
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 557
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 440
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 812
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 767
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 842
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 470
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 873
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 556
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?