MARTIN. Milovníci klubových filmov sa už teraz nevedia dočkať Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest 2016, ktorý sa dnes (t.z. v utorok) začína aj v Martine v Kine Strojár. Program je plný kvalitných slovenských i zahraničných filmov.
Turčianski diváci by si určite nemali nechať ujsť česko-slovensko-poľsko-francúzsku snímku Ja, Olga Hepnarová od režisérov Tomáša Weinreba a Petra Kazdu, ktorá je nasadená v každom festivalovom meste. Ide o príbeh mladej ženy, ktorá v roku 1973 nasadla do nákladného auta a v centre Prahy zabila osem ľudí. Svoj čin považovala za akt pomsty spoločnosti, ktorá jej celý život ubližovala. V roku 1975 ju ako poslednú ženu v Československu popravili.
Ako priblížil Peter Ducár technicko-obchodný námestník Domu odborov Strojár, tento rok sa diváci dočkajú viac filmov z našej produkcie.
„Slovenskej kinematografií sa darilo, takže preto je v programe zaradených viac našich a českých filmov. Festival Febiofest však nie uzatvorený a určený iba pre klubového diváka s vycibreným vkusom. Určite sa v ňom nájdu všetci, ktorí vyhľadávajú i nekomerčné filmy,“ povedal Peter Ducár a ďalej vrelo odporúča oscarovú snímku Spotlight. Je to ohromujúci pravdivý príbeh o zneužívaní v katolíckej cirkvi, ktoré sa podarilo odhaliť húževnatým reportérom denníka Boston Globe. Vyšetrovanie viedlo k obvineniu zo zneužívaniu asi dvesto kňazov len v Bostone. Podozrenia sa ale na národnej úrovni týkalo najmenej sedem tisíc mužov v sutanách.
Núdza nebude ani o dva výborné dokumenty od režisérky Heleny Třeštíkovej. Prvým je Zkáza krásou o láske herečky Lídy Baárovej a nemeckého ministra propagandy Josepha Goebbelsa. Režisérka sa s Lídou dokonca stretla na sklonku jej života a natočila s ňou otvorenú spoveď.
Ďalší dokument s názvom Mallory nakrúcala Třeštíková dlhých trinásť rokov. Sleduje v ňom drogovo závislú ženu s malým synom a jej postupný prerod na lepšieho človeka.
Na Febiofeste v Martine čaká na divákov aj filmová klasika.
„Snímky Adéla ješte nevečeřela a Fontána pre Zuzanu prešli digitalizáciou a tvorcovia festivalu ich preto chceli opäť priniesť medzi ľudí do kinosál,“ dodáva Peter Ducár.