Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Vyhrá pri prepojení sever - juh zdravý rozum?

Peňazí na stavbu rýchlostných ciest a diaľnic je menej, ako by sme potrebovali. Preto sa asi bude rozhodovať, či pred R3 cez Turiec dostane prednosť R1 cez Donovaly.

Po kúsku turčianskej R3 sa dá prejsť po zjazde z diaľnice.Po kúsku turčianskej R3 sa dá prejsť po zjazde z diaľnice. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

Peňazí na stavbu rýchlostných ciest a diaľnic je menej, ako by sme potrebovali. Preto sa asi bude rozhodovať, či pred R3 cez Turiec dostane prednosť R1 cez Donovaly.

MARTIN. Náš región už niekoľko rokov čaká na výstavbu turčianskych úsekov rýchlostnej cesty R3. Tá sa podľa plánov začína v Trstenej a má pokračovať cez Martin, Turčianske Teplice, Kremnicu až do Šiah. Rovnako susedný banskobystrický región chce prepojenie rýchlostnej cesty R1 s diaľnicou D1 popod Donovaly do Ružomberka. Preto je teraz otázkou, či prioritne stavať prepojenie severu s juhom cez rýchlostnú cestu R3 alebo R1.

Skryť Vypnúť reklamu

R3 je v hlavnom koridore

Spomínané cesty sú súčasťou dopravnej siete TEN-T (transeurópska dopravná sieť). Trasa R1 cez Donovaly však nepatrí do hlavného koridoru TEN-T, len do súhrnnej siete. Z tohto hľadiska má tak väčší význam R3 z Martina po Žiar nad Hronom.

V obidvoch prípadoch by sa museli vybudovať približne rovnako dlhé stavby. Z Banskej Bystrice do Ružomberka popod Donovaly ide o 55 kilometrov. Prepojenie Martina so Žiarom nad Hronom by zahŕňalo 59,5 kilometra novej autostrády. V prospech alternatívy cez Turiec hovorí vyššia intenzita dopravy, lepšia dopravná obslužnosť a tiež menej náročný terén.

„Želáme si, aby sa aspoň začal stavať prvý úsek medzi Martinom a Rakovom. A potom z Rakova na Mošovce a Turčianske Teplice,“ povedal Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline.

Skryť Vypnúť reklamu

Spolu s kolegami z regionálnych obchodných priemyselných komôr krajín Vyšehradskej štvorky tiež podpísal memorandum, ktoré žiada, aby sa výstavba R3 dostala aj do programového vyhlásenia vlády.

Cesta cez Turiec je menšie zlo

Samostatný vedecký pracovník – ekológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici, upozorňuje, že pri posudzovaní R3 aj R1 sa opakujú tie isté systémové chyby.

„Často ide o silno formalistické a zaujaté hodnotenia, ktoré sa nezakladajú na faktoch a dátach, ale na skupinových záujmoch, ideológiach a podobne. Vedú k neinformovanému a často aj spolitizovanému rozhodovaniu. Chýba viac stanovísk nezávislých odborníkov, lepšie vymáhaná a stabilnejšia legislatíva, silnejšia pozícia územného plánovania a integrovaného manažmentu krajiny.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ak by mal porovnať dve spomínané trasy, tak z jeho pohľadu vybudovanie R1 nesie so sebou veľké environmentálne riziko a šetrnejšia k prírode i krajine je cesta R3.

„Určite by však bolo treba upraviť jej trasu tak, aby nerozdrobovala krajinu a nezabrala toľko poľnohospodárskej pôdy vysokej bonity. Máme jej už málo a keď si aj z toho mála ukrojíme, bude to už veľmi citeľná strata,“ dvíha varovný prst.

Na druhej strane R3 by mohla byť dobrou alternatívou východného obchvatu Martina. Ten je síce stále ešte len na papieri, no už sa naň z viacerých strán zniesla vlna kritiky.

„Tu by sa dala uchrániť pôda i prírodné hodnoty, a pritom nie na úkor dopravnej obslužnosti mesta ani komfortu vodičov,“ dodal.

R1 cez Donovaly by bola skôr tranzitná

Zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek pripomína, že stále nie je doriešené presné trasovanie rýchlostnej cesty cez Oravu, čo je pre jej pokračovanie smerom na juh podstatné. Pri zhrnutí doteraz dostupných hodnotení či podkladov však vychádza ako logickejšie riešenie uprednostniť stavbu R3 cez Turiec.

„Z pohľadu dopravy má viac benefitov a bola by vyťaženejšia. Cesta R1 cez Donovaly vedie málo zastavaným územím, a tak by slúžila predovšetkým ako tranzitná, kým R3 by pomohla aj lokálnej doprave,“ uvádza jeden z argumentov.

Vláda SR zaradila medzi svoje priority aj cestu R3. Vo svojom programovom vyhlásení, ktoré schválila minulý týždeň, ale v súvislosti s touto cestou spomenula len urýchlenie jej výstavby na Orave. V tom istom dokumente tiež sľubuje pripraviť prepojenie D1 s Banskou Bystricou. Štát ale stále presne nepovedal, či nájde na spomínané cesty finančné prostriedky.

V súčasnosti z plánovaných 187 kilometrov rýchlostnej cesty R3 nie je v plnom profile v prevádzke ani jeden úsek. Postavených je len 17,5 kilometra cesty v polovičnom profile. Medzi ne patria obchvat Hornej Štubne a tiež niekoľko sto metrov diaľničného privádzača na D1 medzi Martinom a Sučanmi.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 139
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 544
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 143
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 937
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 125
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 581
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 742
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 891
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 751
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 716
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Koronavírus v hokejovej kabíne, zostalo len päť zdravých

Takmer celý hokejový tím HK Martin musel ísť do karantény. V prvoligovom mužstve sa objavilo 23 pozitívnych testov na koronavírus.

Martinská hokejová kabína je už aktuálne prázdna.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V piatok zachytili takmer 1 700 pozitívnych (minúta po minúte)

Na Orave sa začala pilotná časť celoplošného testovania na Covid-19.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

Už ste čítali?