Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Vyhrá pri prepojení sever - juh zdravý rozum?

Peňazí na stavbu rýchlostných ciest a diaľnic je menej, ako by sme potrebovali. Preto sa asi bude rozhodovať, či pred R3 cez Turiec dostane prednosť R1 cez Donovaly.

Po kúsku turčianskej R3 sa dá prejsť po zjazde z diaľnice.Po kúsku turčianskej R3 sa dá prejsť po zjazde z diaľnice. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

Peňazí na stavbu rýchlostných ciest a diaľnic je menej, ako by sme potrebovali. Preto sa asi bude rozhodovať, či pred R3 cez Turiec dostane prednosť R1 cez Donovaly.

MARTIN. Náš región už niekoľko rokov čaká na výstavbu turčianskych úsekov rýchlostnej cesty R3. Tá sa podľa plánov začína v Trstenej a má pokračovať cez Martin, Turčianske Teplice, Kremnicu až do Šiah. Rovnako susedný banskobystrický región chce prepojenie rýchlostnej cesty R1 s diaľnicou D1 popod Donovaly do Ružomberka. Preto je teraz otázkou, či prioritne stavať prepojenie severu s juhom cez rýchlostnú cestu R3 alebo R1.

Skryť Vypnúť reklamu

R3 je v hlavnom koridore

Spomínané cesty sú súčasťou dopravnej siete TEN-T (transeurópska dopravná sieť). Trasa R1 cez Donovaly však nepatrí do hlavného koridoru TEN-T, len do súhrnnej siete. Z tohto hľadiska má tak väčší význam R3 z Martina po Žiar nad Hronom.

V obidvoch prípadoch by sa museli vybudovať približne rovnako dlhé stavby. Z Banskej Bystrice do Ružomberka popod Donovaly ide o 55 kilometrov. Prepojenie Martina so Žiarom nad Hronom by zahŕňalo 59,5 kilometra novej autostrády. V prospech alternatívy cez Turiec hovorí vyššia intenzita dopravy, lepšia dopravná obslužnosť a tiež menej náročný terén.

„Želáme si, aby sa aspoň začal stavať prvý úsek medzi Martinom a Rakovom. A potom z Rakova na Mošovce a Turčianske Teplice,“ povedal Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline.

Skryť Vypnúť reklamu

Spolu s kolegami z regionálnych obchodných priemyselných komôr krajín Vyšehradskej štvorky tiež podpísal memorandum, ktoré žiada, aby sa výstavba R3 dostala aj do programového vyhlásenia vlády.

Cesta cez Turiec je menšie zlo

Samostatný vedecký pracovník – ekológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici, upozorňuje, že pri posudzovaní R3 aj R1 sa opakujú tie isté systémové chyby.

„Často ide o silno formalistické a zaujaté hodnotenia, ktoré sa nezakladajú na faktoch a dátach, ale na skupinových záujmoch, ideológiach a podobne. Vedú k neinformovanému a často aj spolitizovanému rozhodovaniu. Chýba viac stanovísk nezávislých odborníkov, lepšie vymáhaná a stabilnejšia legislatíva, silnejšia pozícia územného plánovania a integrovaného manažmentu krajiny.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ak by mal porovnať dve spomínané trasy, tak z jeho pohľadu vybudovanie R1 nesie so sebou veľké environmentálne riziko a šetrnejšia k prírode i krajine je cesta R3.

„Určite by však bolo treba upraviť jej trasu tak, aby nerozdrobovala krajinu a nezabrala toľko poľnohospodárskej pôdy vysokej bonity. Máme jej už málo a keď si aj z toho mála ukrojíme, bude to už veľmi citeľná strata,“ dvíha varovný prst.

Na druhej strane R3 by mohla byť dobrou alternatívou východného obchvatu Martina. Ten je síce stále ešte len na papieri, no už sa naň z viacerých strán zniesla vlna kritiky.

„Tu by sa dala uchrániť pôda i prírodné hodnoty, a pritom nie na úkor dopravnej obslužnosti mesta ani komfortu vodičov,“ dodal.

R1 cez Donovaly by bola skôr tranzitná

Zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek pripomína, že stále nie je doriešené presné trasovanie rýchlostnej cesty cez Oravu, čo je pre jej pokračovanie smerom na juh podstatné. Pri zhrnutí doteraz dostupných hodnotení či podkladov však vychádza ako logickejšie riešenie uprednostniť stavbu R3 cez Turiec.

„Z pohľadu dopravy má viac benefitov a bola by vyťaženejšia. Cesta R1 cez Donovaly vedie málo zastavaným územím, a tak by slúžila predovšetkým ako tranzitná, kým R3 by pomohla aj lokálnej doprave,“ uvádza jeden z argumentov.

Vláda SR zaradila medzi svoje priority aj cestu R3. Vo svojom programovom vyhlásení, ktoré schválila minulý týždeň, ale v súvislosti s touto cestou spomenula len urýchlenie jej výstavby na Orave. V tom istom dokumente tiež sľubuje pripraviť prepojenie D1 s Banskou Bystricou. Štát ale stále presne nepovedal, či nájde na spomínané cesty finančné prostriedky.

V súčasnosti z plánovaných 187 kilometrov rýchlostnej cesty R3 nie je v plnom profile v prevádzke ani jeden úsek. Postavených je len 17,5 kilometra cesty v polovičnom profile. Medzi ne patria obchvat Hornej Štubne a tiež niekoľko sto metrov diaľničného privádzača na D1 medzi Martinom a Sučanmi.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 449
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 653
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 425
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 21 973
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 912
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 752
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 949
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 740
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 531
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 145
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Usmrtená nebola žiadna osoba, jeden človek bol ťažko zranený.

1 h
Kladenie  vencov pri príležitosti 74. výročia oslobodenia Martina.

Jednotky 4. československej brigády skoro ráno 11. 4. 1945 vstúpili do mesta z juhovýchodu a približne v rovnakom čase jednotky 18. divízie rumunskej 4. armády dosiahli južný okraj mesta.

2 h
Ilustračná fotka.

V online diskusii MY s Vami šéf futbalového zväzu aj štátny tajomník športovej sekcie!

9. apr
Fotograf Juraj Gavura najradšej fotí krajinu v hmle. Na správny okamih vie počkať aj sedem hodín.

Rodený Martinčan, štyridsaťpäť ročný Juraj trávi väčšinu svojho voľného času fotením. Miluje krajinu v hmle a na správny okamih vie počkať aj dlhých sedem hodín. Aj keď má na konte viacero ocenení, najväčším úspechom je pre neho niečo celkom iné.

4 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obyvatelia obce Brehy podali podnet na kontrolné meranie hluku.

7. apr

Posádka Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) zasahovala popoludní v Turzovke.

22 h

V treťom stupni varovania však bude od pondelka osem okresov kraja.

7. apr

Orlia prť. Cesta orlov. Drsná, neúprosná, podmanivá, okúzľujúca. Jej zdolanie vás priťahuje ako droga.

4. apr

Už ste čítali?