Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Ján Mišura: Turiec má v rukách silné argumenty

Riaditeľ Slovenskej 
obchodnej a priemyselnej komory v Žiline Ján Mišura vysvetľuje, prečo spolu s partnermi z Vyšehradskej štvorky žiadajú 
prioritne postaviť rýchlostnú cestu R3 cez Turiec.

Ján Mišura (prvý zľava) s kolegami z Vyšehradskej štvorky.Ján Mišura (prvý zľava) s kolegami z Vyšehradskej štvorky. (Zdroj: TASR)

Prečo Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore Žilinského kraja (SOPK ZA) záleží na vybudovaní turčianskych úsekov rýchlos-tnej cesty R3?

– Môžem uviesť hneď sedem dôvodov. Trasa, po ktorej má viesť, sa od 1. januára 2014 stala hlavným európskym koridorom. Je nielen prioritou SOPK ZA, ale tiež regionálnych hospodárskych komôr štátov Vyšehradskej skupiny. Treba riešiť tzv. betónku medzi Príbovcami a Turčianskymi Teplicami. Stavia sa tunel Višňové do Martina a následne sa tak tretina dopravy na Balkán presunie z tunela cez Martin v smere na Kremnicu. Cesta tiež obsluhuje priemysel, kúpele, turizmus a predovšetkým neohrozuje národné parky a Naturu 2000. Takisto priznám, že „konštelácia hviezd“ v prospech Martina a Turca nebola nikdy taká výhodná, ako je v súčasnosti. A posledným – siedmym – dôvodom je, že sme znepokojení pomalou prípravou projektov a tempom výstavby R3 v úseku Martin – Turč. Teplice – Kremnica, ktorá nie je adekvátna dôležitosti, ktorú tejto trase priradila Slovenská republika a Európska komisia.

SkryťVypnúť reklamu

Keď niekto povie, ste súčasťou hlavného európskeho koridoru, znie to pekne. Aký to však má význam pre Turiec?

– V sieti transeurópskych dopravných koridorov TEN-T sú špecifikované dva druhy koridorov. Prioritným pre EÚ aj SR sú hlavné európske koridory (Core Corridor) a nižšou prioritou je ostatná sieť (Comprehensive Corridor), ktorú tiež voláme doplnková európska sieť. Hlavné európske koridory by sa mali prioritne premeniť na diaľnice alebo rýchlostné cesty a v týchto trasách sa má udržiavať priechodnosť dopravy v Európe. Do hlavného koridoru patrí napríklad D1 či D3. Turiec tak drží v rukách silné odborné argumenty v prospech urýchlenia prípravy a výstavby R3 cez Turiec. Pretože D1 a D3 ako hlavné európske koridory sa už stavajú, logicky má nasledovať R3 cez Turiec a R6.

SkryťVypnúť reklamu

Aké sú teda najsilnejšie odborné argumenty, ktoré hovoria v prospech R3?

– Intenzity dopravy sú v Martine 20-tisíc áut za deň, v Rakove 17-tisíc a v Turčianskych Tepliciach 10-tisíc. Sú to merania správy ciest ešte spred piatich rokov, teraz je to ešte viac. Tým sú splnené ďalšie kritériá pre financovanie z európskych, štátnych fondov alebo cez PPP projekty. Výhľadovo po sprevádzkovaní tunela Višňové a úseku cesty R3 D. Kubín – Hubová – Martin intenzita dopravy na R3 ešte stúpne minimálne o tretinu. Na celom úseku Martin – Turčianske Teplice nie je potrebný tunel, a ako som už spomínal, trasa obsluhuje už existujúcu a perspektívnu urbanizáciu, existujúci priemysel a rozvojové priemyselné zóny. V Martine sa ideálne logisticky spájajú dva európske koridory. Žiadna iná trasa sever-juh na Slovensku nekumuluje toľko pozitívnych dopravných multiplikačných efektov.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo tieto argumenty nestačili na to, aby sa R3 cez Turiec dostala do aktuálneho programového vyhlásenia vlády?

– Politici nás nepočúvali, aby pokračovali vo výstavbe tunela Višňové a výsledkom je, že tunel nemáme a skala na Strečne nám padá na hlavný európsky koridor, cez ktorý denne prechádza 30-tisíc áut. Nepočúvali nás, že treba prioritne stavať hlavný európsky koridor Zwardon – Svrčinovec – Čadca, výsledkom je dnes pravidelný kolaps dopravy v tranzite cez Čadcu. V Poľsku počúvali, a preto už tri roky končí diaľnica z Varšavy cez Katovice do Bratislavy značkou do 7,5 tony na slovenskej hranici. Zdá sa, že boli iné „ekonomické“ priority. Ak nás nebudú počúvať teraz, tak možno postavia inú trasu pre 9-tisíc áut za deň, ktorá bude obsluhovať medvede a víkendových lyžiarov.

Vyzerá to tak, že v súčasnosti turčianska R3 na diaľku súperí s R1 cez Donovaly. Je to silný súper?

– My nie sme proti R1, ale ekonomickí, dopravnourbanistickí inžinieri nám urobili analýzy, ktoré hovoria, že najprv treba postaviť D1, D3, D4, R3, R7, R2, R6, R4, a potom sa uvidí, či je nutná štvorprúdová cestá cez národný park s 9-kilometrovým tunelom. Najbližších 20 rokov by to bolo ekonomické a ekologické barbarstvo.

Úsek R3 Rakovo – Mošovce – TurčianskeTeplice žiadate postaviť v polovičnom profile a v trase súčasnej cesty 1/65. Nepopulárna betónka sa však má rekonštruovať....

– Medzi Rakovom a Mošovcami je rýchlostná cesta R3 projektovaná tri metre vedľa a súbežné s betónkou. Pýtame sa: Je lepšie postaviť R3 v telese súčasnej cesty, alebo vyhodiť peniaze na rekonštrukciu, a potom ešte aj na R3. To je veľmi neekonomické.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 933
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 890
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 5 840
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 646
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 080
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 779
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 926
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 823

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  2. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  3. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  4. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  5. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  6. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  7. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  8. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 806
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 567
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 239
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 588
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 825
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 478
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 724
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Turčianska Štiavnička získala v stretnutí proti Vavrečke cenný bod.

Posledný víkend bol z pohľadu turčianskych celkov o poznanie pozitívnejší ako tie predchádzajúce. Bystrička aj Blatnica zabrali naplno a svoju cenu má aj remíza Štiavničky.


3 h
Futbalisti Belej zvládli zápas proti Zubrohlave.

Hráči Dynama v Rosine na dobrý výsledok pomýšľať nemohli, keďže nestrelili ani gól, hoci si vybojovali aj výhodu penalty. Belá sa vytiahla a zdolala silnú Zubrohlavu.


9 h
Martinčan Juraj Reguli si na prácu v pivovare spomína v dobrom.

Martinčan Juraj Reguli pracoval v pivovare 20 rokov a dobre ho poznal.


11 h
Primátor mesta Martin, Ján Danko

Nové moderné areály, štadióny či ihriská. Športová infraštruktúra v Martine prešla v ostatných štyroch rokoch zásadnou premenou.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  2. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  3. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  4. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  5. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  6. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  7. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  8. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 806
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 567
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 239
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 588
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 825
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 478
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 724
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?