Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Ján Mišura: Turiec má v rukách silné argumenty

Riaditeľ Slovenskej 
obchodnej a priemyselnej komory v Žiline Ján Mišura vysvetľuje, prečo spolu s partnermi z Vyšehradskej štvorky žiadajú 
prioritne postaviť rýchlostnú cestu R3 cez Turiec.

Ján Mišura (prvý zľava) s kolegami z Vyšehradskej štvorky.Ján Mišura (prvý zľava) s kolegami z Vyšehradskej štvorky. (Zdroj: TASR)

Prečo Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore Žilinského kraja (SOPK ZA) záleží na vybudovaní turčianskych úsekov rýchlos-tnej cesty R3?

– Môžem uviesť hneď sedem dôvodov. Trasa, po ktorej má viesť, sa od 1. januára 2014 stala hlavným európskym koridorom. Je nielen prioritou SOPK ZA, ale tiež regionálnych hospodárskych komôr štátov Vyšehradskej skupiny. Treba riešiť tzv. betónku medzi Príbovcami a Turčianskymi Teplicami. Stavia sa tunel Višňové do Martina a následne sa tak tretina dopravy na Balkán presunie z tunela cez Martin v smere na Kremnicu. Cesta tiež obsluhuje priemysel, kúpele, turizmus a predovšetkým neohrozuje národné parky a Naturu 2000. Takisto priznám, že „konštelácia hviezd“ v prospech Martina a Turca nebola nikdy taká výhodná, ako je v súčasnosti. A posledným – siedmym – dôvodom je, že sme znepokojení pomalou prípravou projektov a tempom výstavby R3 v úseku Martin – Turč. Teplice – Kremnica, ktorá nie je adekvátna dôležitosti, ktorú tejto trase priradila Slovenská republika a Európska komisia.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď niekto povie, ste súčasťou hlavného európskeho koridoru, znie to pekne. Aký to však má význam pre Turiec?

– V sieti transeurópskych dopravných koridorov TEN-T sú špecifikované dva druhy koridorov. Prioritným pre EÚ aj SR sú hlavné európske koridory (Core Corridor) a nižšou prioritou je ostatná sieť (Comprehensive Corridor), ktorú tiež voláme doplnková európska sieť. Hlavné európske koridory by sa mali prioritne premeniť na diaľnice alebo rýchlostné cesty a v týchto trasách sa má udržiavať priechodnosť dopravy v Európe. Do hlavného koridoru patrí napríklad D1 či D3. Turiec tak drží v rukách silné odborné argumenty v prospech urýchlenia prípravy a výstavby R3 cez Turiec. Pretože D1 a D3 ako hlavné európske koridory sa už stavajú, logicky má nasledovať R3 cez Turiec a R6.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké sú teda najsilnejšie odborné argumenty, ktoré hovoria v prospech R3?

– Intenzity dopravy sú v Martine 20-tisíc áut za deň, v Rakove 17-tisíc a v Turčianskych Tepliciach 10-tisíc. Sú to merania správy ciest ešte spred piatich rokov, teraz je to ešte viac. Tým sú splnené ďalšie kritériá pre financovanie z európskych, štátnych fondov alebo cez PPP projekty. Výhľadovo po sprevádzkovaní tunela Višňové a úseku cesty R3 D. Kubín – Hubová – Martin intenzita dopravy na R3 ešte stúpne minimálne o tretinu. Na celom úseku Martin – Turčianske Teplice nie je potrebný tunel, a ako som už spomínal, trasa obsluhuje už existujúcu a perspektívnu urbanizáciu, existujúci priemysel a rozvojové priemyselné zóny. V Martine sa ideálne logisticky spájajú dva európske koridory. Žiadna iná trasa sever-juh na Slovensku nekumuluje toľko pozitívnych dopravných multiplikačných efektov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo tieto argumenty nestačili na to, aby sa R3 cez Turiec dostala do aktuálneho programového vyhlásenia vlády?

– Politici nás nepočúvali, aby pokračovali vo výstavbe tunela Višňové a výsledkom je, že tunel nemáme a skala na Strečne nám padá na hlavný európsky koridor, cez ktorý denne prechádza 30-tisíc áut. Nepočúvali nás, že treba prioritne stavať hlavný európsky koridor Zwardon – Svrčinovec – Čadca, výsledkom je dnes pravidelný kolaps dopravy v tranzite cez Čadcu. V Poľsku počúvali, a preto už tri roky končí diaľnica z Varšavy cez Katovice do Bratislavy značkou do 7,5 tony na slovenskej hranici. Zdá sa, že boli iné „ekonomické“ priority. Ak nás nebudú počúvať teraz, tak možno postavia inú trasu pre 9-tisíc áut za deň, ktorá bude obsluhovať medvede a víkendových lyžiarov.

Vyzerá to tak, že v súčasnosti turčianska R3 na diaľku súperí s R1 cez Donovaly. Je to silný súper?

– My nie sme proti R1, ale ekonomickí, dopravnourbanistickí inžinieri nám urobili analýzy, ktoré hovoria, že najprv treba postaviť D1, D3, D4, R3, R7, R2, R6, R4, a potom sa uvidí, či je nutná štvorprúdová cestá cez národný park s 9-kilometrovým tunelom. Najbližších 20 rokov by to bolo ekonomické a ekologické barbarstvo.

Úsek R3 Rakovo – Mošovce – TurčianskeTeplice žiadate postaviť v polovičnom profile a v trase súčasnej cesty 1/65. Nepopulárna betónka sa však má rekonštruovať....

– Medzi Rakovom a Mošovcami je rýchlostná cesta R3 projektovaná tri metre vedľa a súbežné s betónkou. Pýtame sa: Je lepšie postaviť R3 v telese súčasnej cesty, alebo vyhodiť peniaze na rekonštrukciu, a potom ešte aj na R3. To je veľmi neekonomické.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 983
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 217
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 286
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 512
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 871
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 189
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 007
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 798
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 178
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Sahajdovi nový tartan šťastie nepriniesol

Ostrý pretekársky krst nového atletického štadióna dopadol veľmi dobre. Menili sa na ňom slovenské historické tabuľky v behu na 10 000 metrov.

Tibor Sahajda.

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Padol ďalší rekord. V Trenčianskom kraji odhalili takmer 400 prípadov nákazy

Ide o pozitívnych ľudí identifikovaných klasickou cestou pomocou PCR testov.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Už ste čítali?