Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Ján Mišura: Turiec má v rukách silné argumenty

Riaditeľ Slovenskej 
obchodnej a priemyselnej komory v Žiline Ján Mišura vysvetľuje, prečo spolu s partnermi z Vyšehradskej štvorky žiadajú 
prioritne postaviť rýchlostnú cestu R3 cez Turiec.

Ján Mišura (prvý zľava) s kolegami z Vyšehradskej štvorky.Ján Mišura (prvý zľava) s kolegami z Vyšehradskej štvorky. (Zdroj: TASR)

Prečo Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore Žilinského kraja (SOPK ZA) záleží na vybudovaní turčianskych úsekov rýchlos-tnej cesty R3?

– Môžem uviesť hneď sedem dôvodov. Trasa, po ktorej má viesť, sa od 1. januára 2014 stala hlavným európskym koridorom. Je nielen prioritou SOPK ZA, ale tiež regionálnych hospodárskych komôr štátov Vyšehradskej skupiny. Treba riešiť tzv. betónku medzi Príbovcami a Turčianskymi Teplicami. Stavia sa tunel Višňové do Martina a následne sa tak tretina dopravy na Balkán presunie z tunela cez Martin v smere na Kremnicu. Cesta tiež obsluhuje priemysel, kúpele, turizmus a predovšetkým neohrozuje národné parky a Naturu 2000. Takisto priznám, že „konštelácia hviezd“ v prospech Martina a Turca nebola nikdy taká výhodná, ako je v súčasnosti. A posledným – siedmym – dôvodom je, že sme znepokojení pomalou prípravou projektov a tempom výstavby R3 v úseku Martin – Turč. Teplice – Kremnica, ktorá nie je adekvátna dôležitosti, ktorú tejto trase priradila Slovenská republika a Európska komisia.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď niekto povie, ste súčasťou hlavného európskeho koridoru, znie to pekne. Aký to však má význam pre Turiec?

– V sieti transeurópskych dopravných koridorov TEN-T sú špecifikované dva druhy koridorov. Prioritným pre EÚ aj SR sú hlavné európske koridory (Core Corridor) a nižšou prioritou je ostatná sieť (Comprehensive Corridor), ktorú tiež voláme doplnková európska sieť. Hlavné európske koridory by sa mali prioritne premeniť na diaľnice alebo rýchlostné cesty a v týchto trasách sa má udržiavať priechodnosť dopravy v Európe. Do hlavného koridoru patrí napríklad D1 či D3. Turiec tak drží v rukách silné odborné argumenty v prospech urýchlenia prípravy a výstavby R3 cez Turiec. Pretože D1 a D3 ako hlavné európske koridory sa už stavajú, logicky má nasledovať R3 cez Turiec a R6.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké sú teda najsilnejšie odborné argumenty, ktoré hovoria v prospech R3?

– Intenzity dopravy sú v Martine 20-tisíc áut za deň, v Rakove 17-tisíc a v Turčianskych Tepliciach 10-tisíc. Sú to merania správy ciest ešte spred piatich rokov, teraz je to ešte viac. Tým sú splnené ďalšie kritériá pre financovanie z európskych, štátnych fondov alebo cez PPP projekty. Výhľadovo po sprevádzkovaní tunela Višňové a úseku cesty R3 D. Kubín – Hubová – Martin intenzita dopravy na R3 ešte stúpne minimálne o tretinu. Na celom úseku Martin – Turčianske Teplice nie je potrebný tunel, a ako som už spomínal, trasa obsluhuje už existujúcu a perspektívnu urbanizáciu, existujúci priemysel a rozvojové priemyselné zóny. V Martine sa ideálne logisticky spájajú dva európske koridory. Žiadna iná trasa sever-juh na Slovensku nekumuluje toľko pozitívnych dopravných multiplikačných efektov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo tieto argumenty nestačili na to, aby sa R3 cez Turiec dostala do aktuálneho programového vyhlásenia vlády?

– Politici nás nepočúvali, aby pokračovali vo výstavbe tunela Višňové a výsledkom je, že tunel nemáme a skala na Strečne nám padá na hlavný európsky koridor, cez ktorý denne prechádza 30-tisíc áut. Nepočúvali nás, že treba prioritne stavať hlavný európsky koridor Zwardon – Svrčinovec – Čadca, výsledkom je dnes pravidelný kolaps dopravy v tranzite cez Čadcu. V Poľsku počúvali, a preto už tri roky končí diaľnica z Varšavy cez Katovice do Bratislavy značkou do 7,5 tony na slovenskej hranici. Zdá sa, že boli iné „ekonomické“ priority. Ak nás nebudú počúvať teraz, tak možno postavia inú trasu pre 9-tisíc áut za deň, ktorá bude obsluhovať medvede a víkendových lyžiarov.

Vyzerá to tak, že v súčasnosti turčianska R3 na diaľku súperí s R1 cez Donovaly. Je to silný súper?

– My nie sme proti R1, ale ekonomickí, dopravnourbanistickí inžinieri nám urobili analýzy, ktoré hovoria, že najprv treba postaviť D1, D3, D4, R3, R7, R2, R6, R4, a potom sa uvidí, či je nutná štvorprúdová cestá cez národný park s 9-kilometrovým tunelom. Najbližších 20 rokov by to bolo ekonomické a ekologické barbarstvo.

Úsek R3 Rakovo – Mošovce – TurčianskeTeplice žiadate postaviť v polovičnom profile a v trase súčasnej cesty 1/65. Nepopulárna betónka sa však má rekonštruovať....

– Medzi Rakovom a Mošovcami je rýchlostná cesta R3 projektovaná tri metre vedľa a súbežné s betónkou. Pýtame sa: Je lepšie postaviť R3 v telese súčasnej cesty, alebo vyhodiť peniaze na rekonštrukciu, a potom ešte aj na R3. To je veľmi neekonomické.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 209
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 877
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 557
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 433
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 028
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 388
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 247
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 025
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 713
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 624
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Martine a okolí.

16 h
Miroslav Chudý.

Novým hlavným trénerom Martina sa stal Miroslav Chudý. Asistentmi budú Ladislav Spišiak a Marek Žila.

22 h
V Turčianskych Tepliciach otvorila samospráva odberové miesto už vo štvrtok.

Odberové miesta na skríningové testovanie občanov na ochorenie covid-19 otvorili vo štvrtok v Turci samosprávy Turčianskych Teplíc a Turčeka, v Kláštore sa testuje od stredy.

22. jan
Aj napriek dištančnému vzdelávaniu má väčšina žiakov známok dostatok, polročné výkazy dostanú včas.

Väčšina žiakov ukončí prvý školský polrok včas. Niektorým študentom budú individuálne predlžovať polročnú klasifikáciu do konca marca.

22. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

23 h

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

14 h

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

22. jan

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Už ste čítali?