Spoje aj zľavy sa v MHD (zatiaľ) rušiť nebudú

Rozloženie odpisov na dlhšie obdobie má zabrániť zvyšovaniu cestovného v mestskej hromadnej doprave. Zachované ostanú aj všetky zľavy.

Aj po roku 2016 budú Martinčanov voziť Žilinčania.Aj po roku 2016 budú Martinčanov voziť Žilinčania. (Zdroj: ROMAN KOPKA)

MARTIN. Aj po roku 2016 bude mestskú hromadnú dopravu v Martine prevádzkovať spoločnosť SAD Žilina. Rozhodli o tom poslanci martinského mestského zastupiteľstva na svojom prvom aprílovom rokovaní. Za bolo osemnásť zastupiteľov, šiesti sa zdržali hlasovania a piati boli proti. Zmluvu s doterajším dopravcom po úprave niektorých článkov predĺžili o ďalších päť rokov – do roku 2021.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viceprimátor Imrich Žigo (Sieť) pre MY Turčianske noviny povedal, že pri prehodnocovaní zmluvy bolo v hre viacero alternatív. Jedna z nich bola dokonca taká, že by MHD fungovala len na území mesta Martin.

SkryťVypnúť reklamu

„Touto cestou sme ale nechceli ísť, pre nás bolo prioritou, aby sa Martinčania tak ako doteraz bez problémov dostali na vlak do Vrútok. Nevedeli sme si predstaviť, že by museli vystúpiť niekde v Priekope a ďalej ísť pešo na stanicu.“

MHD nie je lacný špás

Prevádzka MHD nie je pre mesto Martin lacnou záležitosťou, skôr naopak. Každoročne musí radnica uhrádzať spoločnosti SAD Žilina stratu vo verejnom záujme. Tá už prekračuje sumu 1,7 milióna eur.

„Vysokou položkou sú najmä odpisy za autobusy. Predĺžením zmluvy sa nám ich podarilo rozložiť na dlhšie obdobie, a tak ročne nás to vyjde na 325 300 eur, čo je o polovicu menej ako doteraz. Týmto krokom predchádzame zvyšovaniu cestovného, zároveň zachováme všetky doterajšie zľavy a to najmä pre študentov a dôchodcov,“ podotkol viceprimátor Martina.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrou správou pre občanov je aj to, že na území mesta nedôjde k rušeniu spojov, dopravná obslužnosť ostáva zachovaná.

„Naďalej budú naše autobusy jazdiť na Stráne, do Tomčian, na Kolóniu Hviezdy a ďalších okrajových častí mesta. Áno, v niektorých hodinách sú autobusy aj takmer prázdne, no mesto sa nemôže správať tak, že obsadí len silné linky a na slabšie, ekonomicky nevýhodne, sa vykašle,“ zdôrazňoval Imrich Žigo.

Cestujúcich ubúda

Strata vo verejnom záujme sa prehlbuje aj tým, že MHD využíva menej cestujúcich. Napríklad, kým v roku 2010 sa autobusmi prepravilo takmer 12 miliónov cestujúcich, tak v roku 2015 sa ich počet odhaduje už iba na 10 miliónov.

Časť cestujúcich odoberajú aj tzv. martinské strely, ktoré medzi Martinom a Vrútkami jazdia vo frekventovaných časoch.

SkryťVypnúť reklamu

„Ľudia, ktorí ich služby využívajú, prakticky za cestovné zaplatia dvakrát. Raz pri nástupe do dopravného prostriedku a druhý raz prostredníctvom daní, ktoré sa použijú na vykrytie straty vo verejnom záujme,“ myslí si viceprimátor.

Platíme za komfort

Zmluva zo strany SAD Žilina je podľa poslanca Petra Kašubu (Klub občianskych poslancov) postavená dobre, z pohľadu mesta je však problémom to, že ubúdajú cestujúci.

„Ak by sme chceli znížiť náklady, tak by sme museli radikálne znížiť spoje, na čo sa v tomto zastupiteľstve ťažko nájde politická vôľa. Všetci chceme, aby ľudia boli spokojní a za tento komfort, za prázdne autobusy v mimo vyťažených linkách, si zaplatíme. Veľa možností však v tomto čase nemáme. Napokon zmluva je racionálna a aj preto som ju napokon podporil.“

Rozhodovanie pod tlakom

Peter Vons sa nerád rozhoduje pod tlakom, čo v tomto prípade vraj musel urobiť.

„Cítime tu tlak od mesta Vrútky, ktoré zvažovalo aj to, že by sa bez MHD zaobišli a my by sme stáli pred problémom, ako dopraviť ľudí na vlak. Je tu aj tlak exekúcie a je tu aj tlak znižovania odpisov, čo je však v tomto prípade pozitívne. Tiež si myslím, že veľa možností nemáme. Štát hodil mestskú a prímestkú autobusovú dopravu na plecia občanov a vôbec nám v tomto nepomáha.“

Obavy o redukciu výkonov

Rudolf Kollár (NEKA) pripomenul, že MHD je jedna z najnákladovejších položiek rozpočtu.

„Snažili sme sa v zmluve niektoré ustanovenia vylepšiť. Niečo sa podarilo zabezpečiť, stálo by však za to, aby sa zverejnil zápis z rokovania so spoločnosťou SAD Žilina. To, že sme doteraz k rušeniu neefektívnych spojov nepristúpili, bolo aj tým, že naše mesto bolo v dobrej ekonomickej kondícii. Teraz je však situácia iná a mám obavu, že časom budeme musieť pristúpiť k redukcii výkonov aj na hlavnom ťahu. Namiesto desaťminútovej frekvencie by sa malo prejsť na pätnásť, či dvadsaťminútovú. Z tejto zmluvy nemám pocit, že sme urobili to najlepšie, čo sme mohli. Je to síce východisko z danej situácie, ale nie veľmi radostné.“

Vlastná „sadka“?

Jozef Bernát sa kolegov na zastupiteľstve pýtal, dokedy chceme veľké riešenia odkladať na neurčito.

„Všetci dobre vieme, že takto to nemôže fungovať. Musíme hľadať riešenia, aby sme mali vlastnú „sadku“. Bolo by dobré, aby vedenia mesta predstavilo svoju víziu do budúcnosti, aby bola jasné, či sa na týchto veciach robí.“

Imrich Žigo v reakcii podotkol, že táto zmluva sa dá predĺžiť len raz. Do roku 2021 musíme vyriešiť, či pôjdeme do novej veľkej súťaže cez Európsky vestník, alebo sa rozhodneme pre budovanie mestského dopravného podniku. Na margo prázdnych spojov ešte povedal, že prepravca je povinný mestu každoročne do septembra predkladať návrh na optimalizácie prepravy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 841
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 167
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 543
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 434
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 065
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 666
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 426
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 535
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 390
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 982
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 929
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 933
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 187
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 851
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 720
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 306
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Sprievod začal pri katolíckom kostole.

Program Dní mesta Martin končí v sobotu.


Skúsený brankár vie pomôcť tímu rôznymi spôsobmi.

Cez víkend sa hrá posledné kolo druhej triedy aj piatej ligy.


Staré kvetináče oživili farebné trvalky.

Pri kvetináčoch bude bezplatná burza rastlín.


Keď si sadnete do vlakovej jednotky Panter, cítite sa ako doma v obývačke.


  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 390
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 982
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 929
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 933
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 187
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 851
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 720
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 306
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?