Spoje aj zľavy sa v MHD (zatiaľ) rušiť nebudú

Rozloženie odpisov na dlhšie obdobie má zabrániť zvyšovaniu cestovného v mestskej hromadnej doprave. Zachované ostanú aj všetky zľavy.

Aj po roku 2016 budú Martinčanov voziť Žilinčania.Aj po roku 2016 budú Martinčanov voziť Žilinčania. (Zdroj: ROMAN KOPKA)

MARTIN. Aj po roku 2016 bude mestskú hromadnú dopravu v Martine prevádzkovať spoločnosť SAD Žilina. Rozhodli o tom poslanci martinského mestského zastupiteľstva na svojom prvom aprílovom rokovaní. Za bolo osemnásť zastupiteľov, šiesti sa zdržali hlasovania a piati boli proti. Zmluvu s doterajším dopravcom po úprave niektorých článkov predĺžili o ďalších päť rokov – do roku 2021.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viceprimátor Imrich Žigo (Sieť) pre MY Turčianske noviny povedal, že pri prehodnocovaní zmluvy bolo v hre viacero alternatív. Jedna z nich bola dokonca taká, že by MHD fungovala len na území mesta Martin.

SkryťVypnúť reklamu

„Touto cestou sme ale nechceli ísť, pre nás bolo prioritou, aby sa Martinčania tak ako doteraz bez problémov dostali na vlak do Vrútok. Nevedeli sme si predstaviť, že by museli vystúpiť niekde v Priekope a ďalej ísť pešo na stanicu.“

MHD nie je lacný špás

Prevádzka MHD nie je pre mesto Martin lacnou záležitosťou, skôr naopak. Každoročne musí radnica uhrádzať spoločnosti SAD Žilina stratu vo verejnom záujme. Tá už prekračuje sumu 1,7 milióna eur.

„Vysokou položkou sú najmä odpisy za autobusy. Predĺžením zmluvy sa nám ich podarilo rozložiť na dlhšie obdobie, a tak ročne nás to vyjde na 325 300 eur, čo je o polovicu menej ako doteraz. Týmto krokom predchádzame zvyšovaniu cestovného, zároveň zachováme všetky doterajšie zľavy a to najmä pre študentov a dôchodcov,“ podotkol viceprimátor Martina.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrou správou pre občanov je aj to, že na území mesta nedôjde k rušeniu spojov, dopravná obslužnosť ostáva zachovaná.

„Naďalej budú naše autobusy jazdiť na Stráne, do Tomčian, na Kolóniu Hviezdy a ďalších okrajových častí mesta. Áno, v niektorých hodinách sú autobusy aj takmer prázdne, no mesto sa nemôže správať tak, že obsadí len silné linky a na slabšie, ekonomicky nevýhodne, sa vykašle,“ zdôrazňoval Imrich Žigo.

Cestujúcich ubúda

Strata vo verejnom záujme sa prehlbuje aj tým, že MHD využíva menej cestujúcich. Napríklad, kým v roku 2010 sa autobusmi prepravilo takmer 12 miliónov cestujúcich, tak v roku 2015 sa ich počet odhaduje už iba na 10 miliónov.

Časť cestujúcich odoberajú aj tzv. martinské strely, ktoré medzi Martinom a Vrútkami jazdia vo frekventovaných časoch.

SkryťVypnúť reklamu

„Ľudia, ktorí ich služby využívajú, prakticky za cestovné zaplatia dvakrát. Raz pri nástupe do dopravného prostriedku a druhý raz prostredníctvom daní, ktoré sa použijú na vykrytie straty vo verejnom záujme,“ myslí si viceprimátor.

Platíme za komfort

Zmluva zo strany SAD Žilina je podľa poslanca Petra Kašubu (Klub občianskych poslancov) postavená dobre, z pohľadu mesta je však problémom to, že ubúdajú cestujúci.

„Ak by sme chceli znížiť náklady, tak by sme museli radikálne znížiť spoje, na čo sa v tomto zastupiteľstve ťažko nájde politická vôľa. Všetci chceme, aby ľudia boli spokojní a za tento komfort, za prázdne autobusy v mimo vyťažených linkách, si zaplatíme. Veľa možností však v tomto čase nemáme. Napokon zmluva je racionálna a aj preto som ju napokon podporil.“

Rozhodovanie pod tlakom

Peter Vons sa nerád rozhoduje pod tlakom, čo v tomto prípade vraj musel urobiť.

„Cítime tu tlak od mesta Vrútky, ktoré zvažovalo aj to, že by sa bez MHD zaobišli a my by sme stáli pred problémom, ako dopraviť ľudí na vlak. Je tu aj tlak exekúcie a je tu aj tlak znižovania odpisov, čo je však v tomto prípade pozitívne. Tiež si myslím, že veľa možností nemáme. Štát hodil mestskú a prímestkú autobusovú dopravu na plecia občanov a vôbec nám v tomto nepomáha.“

Obavy o redukciu výkonov

Rudolf Kollár (NEKA) pripomenul, že MHD je jedna z najnákladovejších položiek rozpočtu.

„Snažili sme sa v zmluve niektoré ustanovenia vylepšiť. Niečo sa podarilo zabezpečiť, stálo by však za to, aby sa zverejnil zápis z rokovania so spoločnosťou SAD Žilina. To, že sme doteraz k rušeniu neefektívnych spojov nepristúpili, bolo aj tým, že naše mesto bolo v dobrej ekonomickej kondícii. Teraz je však situácia iná a mám obavu, že časom budeme musieť pristúpiť k redukcii výkonov aj na hlavnom ťahu. Namiesto desaťminútovej frekvencie by sa malo prejsť na pätnásť, či dvadsaťminútovú. Z tejto zmluvy nemám pocit, že sme urobili to najlepšie, čo sme mohli. Je to síce východisko z danej situácie, ale nie veľmi radostné.“

Vlastná „sadka“?

Jozef Bernát sa kolegov na zastupiteľstve pýtal, dokedy chceme veľké riešenia odkladať na neurčito.

„Všetci dobre vieme, že takto to nemôže fungovať. Musíme hľadať riešenia, aby sme mali vlastnú „sadku“. Bolo by dobré, aby vedenia mesta predstavilo svoju víziu do budúcnosti, aby bola jasné, či sa na týchto veciach robí.“

Imrich Žigo v reakcii podotkol, že táto zmluva sa dá predĺžiť len raz. Do roku 2021 musíme vyriešiť, či pôjdeme do novej veľkej súťaže cez Európsky vestník, alebo sa rozhodneme pre budovanie mestského dopravného podniku. Na margo prázdnych spojov ešte povedal, že prepravca je povinný mestu každoročne do septembra predkladať návrh na optimalizácie prepravy.

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 180
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 541
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 865
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 168
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 764
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 934
  1. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  2. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  3. Martin Borecky: Rakovina
  4. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  5. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  6. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 942
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 609
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 203
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 424
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 359
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 206
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tomáš Pšenka.

Ani druhá hokejová liga nie je lacná záležitosť. Na pokrytie sezóny kluby míňajú šesťmiestne sumy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Prebudenie jari Vrícko

Aj do malej podhorskej dedinky zavítala jar.


(vm)
Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  2. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  3. Martin Borecky: Rakovina
  4. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  5. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  6. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 942
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 609
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 203
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 424
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 359
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 206
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?