MARTIN. Aj po roku 2016 bude mestskú hromadnú dopravu v Martine prevádzkovať spoločnosť SAD Žilina. Rozhodli o tom poslanci martinského mestského zastupiteľstva na svojom prvom aprílovom rokovaní. Za bolo osemnásť zastupiteľov, šiesti sa zdržali hlasovania a piati boli proti. Zmluvu s doterajším dopravcom po úprave niektorých článkov predĺžili o ďalších päť rokov – do roku 2021.
Viceprimátor Imrich Žigo (Sieť) pre MY Turčianske noviny povedal, že pri prehodnocovaní zmluvy bolo v hre viacero alternatív. Jedna z nich bola dokonca taká, že by MHD fungovala len na území mesta Martin.
„Touto cestou sme ale nechceli ísť, pre nás bolo prioritou, aby sa Martinčania tak ako doteraz bez problémov dostali na vlak do Vrútok. Nevedeli sme si predstaviť, že by museli vystúpiť niekde v Priekope a ďalej ísť pešo na stanicu.“
MHD nie je lacný špás
Prevádzka MHD nie je pre mesto Martin lacnou záležitosťou, skôr naopak. Každoročne musí radnica uhrádzať spoločnosti SAD Žilina stratu vo verejnom záujme. Tá už prekračuje sumu 1,7 milióna eur.
„Vysokou položkou sú najmä odpisy za autobusy. Predĺžením zmluvy sa nám ich podarilo rozložiť na dlhšie obdobie, a tak ročne nás to vyjde na 325 300 eur, čo je o polovicu menej ako doteraz. Týmto krokom predchádzame zvyšovaniu cestovného, zároveň zachováme všetky doterajšie zľavy a to najmä pre študentov a dôchodcov,“ podotkol viceprimátor Martina.
Dobrou správou pre občanov je aj to, že na území mesta nedôjde k rušeniu spojov, dopravná obslužnosť ostáva zachovaná.
„Naďalej budú naše autobusy jazdiť na Stráne, do Tomčian, na Kolóniu Hviezdy a ďalších okrajových častí mesta. Áno, v niektorých hodinách sú autobusy aj takmer prázdne, no mesto sa nemôže správať tak, že obsadí len silné linky a na slabšie, ekonomicky nevýhodne, sa vykašle,“ zdôrazňoval Imrich Žigo.
Cestujúcich ubúda
Strata vo verejnom záujme sa prehlbuje aj tým, že MHD využíva menej cestujúcich. Napríklad, kým v roku 2010 sa autobusmi prepravilo takmer 12 miliónov cestujúcich, tak v roku 2015 sa ich počet odhaduje už iba na 10 miliónov.
Časť cestujúcich odoberajú aj tzv. martinské strely, ktoré medzi Martinom a Vrútkami jazdia vo frekventovaných časoch.
„Ľudia, ktorí ich služby využívajú, prakticky za cestovné zaplatia dvakrát. Raz pri nástupe do dopravného prostriedku a druhý raz prostredníctvom daní, ktoré sa použijú na vykrytie straty vo verejnom záujme,“ myslí si viceprimátor.
Platíme za komfort
Zmluva zo strany SAD Žilina je podľa poslanca Petra Kašubu (Klub občianskych poslancov) postavená dobre, z pohľadu mesta je však problémom to, že ubúdajú cestujúci.
„Ak by sme chceli znížiť náklady, tak by sme museli radikálne znížiť spoje, na čo sa v tomto zastupiteľstve ťažko nájde politická vôľa. Všetci chceme, aby ľudia boli spokojní a za tento komfort, za prázdne autobusy v mimo vyťažených linkách, si zaplatíme. Veľa možností však v tomto čase nemáme. Napokon zmluva je racionálna a aj preto som ju napokon podporil.“
Rozhodovanie pod tlakom
Peter Vons sa nerád rozhoduje pod tlakom, čo v tomto prípade vraj musel urobiť.
„Cítime tu tlak od mesta Vrútky, ktoré zvažovalo aj to, že by sa bez MHD zaobišli a my by sme stáli pred problémom, ako dopraviť ľudí na vlak. Je tu aj tlak exekúcie a je tu aj tlak znižovania odpisov, čo je však v tomto prípade pozitívne. Tiež si myslím, že veľa možností nemáme. Štát hodil mestskú a prímestkú autobusovú dopravu na plecia občanov a vôbec nám v tomto nepomáha.“
Obavy o redukciu výkonov
Rudolf Kollár (NEKA) pripomenul, že MHD je jedna z najnákladovejších položiek rozpočtu.
„Snažili sme sa v zmluve niektoré ustanovenia vylepšiť. Niečo sa podarilo zabezpečiť, stálo by však za to, aby sa zverejnil zápis z rokovania so spoločnosťou SAD Žilina. To, že sme doteraz k rušeniu neefektívnych spojov nepristúpili, bolo aj tým, že naše mesto bolo v dobrej ekonomickej kondícii. Teraz je však situácia iná a mám obavu, že časom budeme musieť pristúpiť k redukcii výkonov aj na hlavnom ťahu. Namiesto desaťminútovej frekvencie by sa malo prejsť na pätnásť, či dvadsaťminútovú. Z tejto zmluvy nemám pocit, že sme urobili to najlepšie, čo sme mohli. Je to síce východisko z danej situácie, ale nie veľmi radostné.“
Vlastná „sadka“?
Jozef Bernát sa kolegov na zastupiteľstve pýtal, dokedy chceme veľké riešenia odkladať na neurčito.
„Všetci dobre vieme, že takto to nemôže fungovať. Musíme hľadať riešenia, aby sme mali vlastnú „sadku“. Bolo by dobré, aby vedenia mesta predstavilo svoju víziu do budúcnosti, aby bola jasné, či sa na týchto veciach robí.“
Imrich Žigo v reakcii podotkol, že táto zmluva sa dá predĺžiť len raz. Do roku 2021 musíme vyriešiť, či pôjdeme do novej veľkej súťaže cez Európsky vestník, alebo sa rozhodneme pre budovanie mestského dopravného podniku. Na margo prázdnych spojov ešte povedal, že prepravca je povinný mestu každoročne do septembra predkladať návrh na optimalizácie prepravy.