Diaľnica bude meškať, no Korbeľke stúpli preferencie

Opäť sa uvažuje nad tým, že diaľničný úsek Turany – Hubová sa bude stavať cez tunel Korbeľka. Už teraz je však jasné, že do roku 2020 sa nepodarí spojiť autostrádou západ s východom.

Zosuv pôdy v lome Kraľovany – Rieka prekreslil trasu diaľnice.Zosuv pôdy v lome Kraľovany – Rieka prekreslil trasu diaľnice. (Zdroj: ARCHÍV JT)

MARTIN. Na všetkých doteraz nedostavaných úsekoch diaľnice D1 sa už v súčasnosti niečo deje. Jedinou výnimkou je časť autostrády medzi Turanmi a Hubovou. V poslednom desaťročí preferovaný údolný variant dostal výraznú ranu v roku 2013, keď sa v lome Kraľovany-Rieka pri Šútove zosunul svah. Odvtedy sa opäť začalo intenzívne hovoriť o tom, ako ďalej. Svetlo sveta uzrelo viacero štúdií či analýz, ktoré mali pomôcť rozhodnúť, či diaľnica povedie prevažne povrchom, alebo sa schová do pohoria Veľkej Fatry. Podľa informácií, ktoré nedávno priniesol denník Pravda, údolím diaľnica zrejme nepôjde a ako reálnejší sa javí variant s tunelom Korbeľka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rok dokončenia 2020 
je sci-fi

Úsek Turany – Hubová je v súčasnosti v procese opätovného posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a územia sústavy Natura 2000. Do roku 2020, dokedy si nová vláda predsavzala spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami, by tak pravdepodobne nebol dokončený, ani keby sa staval 10 rokov pretláčaný variant s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1 810 metrov) a Havran (2 820 metrov). Opäť sa ale stále hlasnejšie začína hovoriť o variante s tunelom Korbeľka (5 851 metrov).

„Tu by sa termín výstavby posunul pravdepodobne až do roku 2025. V poslednom čase sa s Korbeľkou nepočítalo, a tak bude treba túto možnosť rozpracovať a projekčne pripraviť, vrátane schvaľovacích konaní,“ vyjadril sa pre agentúru SITA riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

Investičný riaditeľ NDS Pavol Kováčik potvrdil, že úsek Turany – Hubová je mimoriadne zložitý. Dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020 je aj podľa neho málo pravdepodobné. Bez ohľadu na to, či sa zvolí údolný variant alebo ten s tunelom Korbeľka, bude potrebná nová dokumentácia pre územné rozhodnutie, resp. jej úprava v prípade údolného variantu.

„Potom sa začne proces prípravy dokumentácie pre stavebné povolenie a majetkovoprávne vyrovnanie, čo môže zabrať dva až tri roky. Začať obstarávať zhotoviteľa by sme mohli v závere roku 2017, možno v roku 2018. Takýto zložitý projekt s takými protichodnými názormi a prioritami sa ešte v histórii Slovenska neposudzoval nielen v prípade ciest a diaľnic, ale ani železníc a inej infraštruktúry. Aj preto to tak dlho trvá,“ priblížil Kováčik.

SkryťVypnúť reklamu

Preceňovali výhody, prehliadali nevýhody

Práve výstavbu tunelového variantu, ktorý bol už v roku 2002 odporučený Ministerstvom životného prostredia SR, dlhodobo a dôrazne žiadajú ochranárske združenia, vedci i väčšina dotknutých obcí.

„Pri presadzovaní údolného variantu sa často tendenčne prehliadali jeho nevýhody a, naopak, preceňovali jeho prínosy. Ak by kompetentní naozaj odporučili výstavbu tunelového variantu, vedci i ochranárske organizácie by to jednoznačne uvítali. Z pohľadu ochrany prírody a krajiny i poskytovania ekosystémových služieb je najmenej problémový,“ vysvetľuje Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.

Vedecký pracovník ale upozorňuje, že v prípade Korbeľky ešte treba dokončiť správu o hodnotení i primerané posúdenie dosahov na územia Natura 2000 a Ministerstvo životného prostredia SR musí vydať záverečné stanovisko. Preto zatiaľ považuje informáciu o výstavbe Korbeľky za predčasnú.

Porovnateľné náklady

Súčasnú snahu ministerstiev dopravy a životného prostredia konečne vyriešiť problém nestranne a na základe spoľahlivých faktov oceňuje aj Jozef Ridzoň zo SOS/BirdLife Slovensko. Zároveň poukazuje na to, že doteraz preferovaný variant sa často uvádza ako lacnejší. Pritom len údaje zverejnené v rámci procesu posudzovania EIA uvádzajú jeho cenu na úrovni 750 miliónov eur.

„Tieto náklady však nezahŕňajú nevyhnutné kompenzačné opatrenia, ktoré môžu jeho cenu zvýšiť aj nad 900 miliónov eur. Zhruba toľko by stál aj tunelový variant, kde však žiadne kompenzačné opatrenia netreba,“ tvrdí.

V dôsledku prípravy a realizácie kompenzačných opatrení sa o niekoľko rokov môže predĺžiť i celkový čas prípravy, a výstavba tak môže trvať porovnateľne dlho ako pri variante s tunelom Korbeľka.

„V prípade obchvatu Bratislavy sa detaily kompenzačných opatrení dolaďovali viac ako rok. Tu sa ale pripravovali spolu s ostatnými dokumentmi a nespôsobili zdržanie. V prípade údolného variantu Turany – Hubová je však diskusia o kompenzačných opatreniach na úplnom začiatku,“ dopĺňa Jozef Ridzoň.

Aj odborník sa prihovára za Korbeľku

K alternatíve cez tuneľ Korbeľka sa prikláňa tiež zástupca generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek.

„Ak k údolnému variantu priradíme nevyhnutné kompenzačné a sanačné opatrenia, začína nám zo socioekonomického hľadiska lepšie vychádzať Korbeľka,“ hovorí.

Ak by sa kompetentní aj napriek tomu rozhodli pre úžinový variant spolu s opatreniami znižujúcimi jeho zásah do životného prostredia, tak by podľa neho mohlo byť ohrozené jeho financovanie z prostriedkov Kohézneho fondu EÚ. V zásobníku projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 síce zatiaľ tento úsek figuruje, je však otázne, či v ňom nakoniec zostanú financie na jeho krytie. Alternatíva financovať projekt cez PPP sa Pavlovi Kajánkovi veľmi nevidí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 364
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 506
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 294
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 339
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 944
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 495
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 085
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Obľúbený predajca elektroniky NAY pokračuje vo svojom VEĽKOM VÝPREDAJI.


Anastasia Kuzminová a Liliana Hausnerová.

Liliana Hausnerová si vďaka svojej bežeckej záľube užila deň, na ktorý nezabudne do konca života.


Branislav Kováčik z Martina.

Husle Branislava Kováčika poznajú vo svete.


Monika Maruňáková 1

Uctili si dôležité momenty našich dejín.


TASR

Už ste čítali?