Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Diaľnica bude meškať, no Korbeľke stúpli preferencie

Opäť sa uvažuje nad tým, že diaľničný úsek Turany – Hubová sa bude stavať cez tunel Korbeľka. Už teraz je však jasné, že do roku 2020 sa nepodarí spojiť autostrádou západ s východom.

Zosuv pôdy v lome Kraľovany – Rieka prekreslil trasu diaľnice.Zosuv pôdy v lome Kraľovany – Rieka prekreslil trasu diaľnice. (Zdroj: ARCHÍV JT)

MARTIN. Na všetkých doteraz nedostavaných úsekoch diaľnice D1 sa už v súčasnosti niečo deje. Jedinou výnimkou je časť autostrády medzi Turanmi a Hubovou. V poslednom desaťročí preferovaný údolný variant dostal výraznú ranu v roku 2013, keď sa v lome Kraľovany-Rieka pri Šútove zosunul svah. Odvtedy sa opäť začalo intenzívne hovoriť o tom, ako ďalej. Svetlo sveta uzrelo viacero štúdií či analýz, ktoré mali pomôcť rozhodnúť, či diaľnica povedie prevažne povrchom, alebo sa schová do pohoria Veľkej Fatry. Podľa informácií, ktoré nedávno priniesol denník Pravda, údolím diaľnica zrejme nepôjde a ako reálnejší sa javí variant s tunelom Korbeľka.

SkryťVypnúť reklamu

Rok dokončenia 2020 
je sci-fi

Úsek Turany – Hubová je v súčasnosti v procese opätovného posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a územia sústavy Natura 2000. Do roku 2020, dokedy si nová vláda predsavzala spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami, by tak pravdepodobne nebol dokončený, ani keby sa staval 10 rokov pretláčaný variant s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1 810 metrov) a Havran (2 820 metrov). Opäť sa ale stále hlasnejšie začína hovoriť o variante s tunelom Korbeľka (5 851 metrov).

„Tu by sa termín výstavby posunul pravdepodobne až do roku 2025. V poslednom čase sa s Korbeľkou nepočítalo, a tak bude treba túto možnosť rozpracovať a projekčne pripraviť, vrátane schvaľovacích konaní,“ vyjadril sa pre agentúru SITA riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

Investičný riaditeľ NDS Pavol Kováčik potvrdil, že úsek Turany – Hubová je mimoriadne zložitý. Dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020 je aj podľa neho málo pravdepodobné. Bez ohľadu na to, či sa zvolí údolný variant alebo ten s tunelom Korbeľka, bude potrebná nová dokumentácia pre územné rozhodnutie, resp. jej úprava v prípade údolného variantu.

„Potom sa začne proces prípravy dokumentácie pre stavebné povolenie a majetkovoprávne vyrovnanie, čo môže zabrať dva až tri roky. Začať obstarávať zhotoviteľa by sme mohli v závere roku 2017, možno v roku 2018. Takýto zložitý projekt s takými protichodnými názormi a prioritami sa ešte v histórii Slovenska neposudzoval nielen v prípade ciest a diaľnic, ale ani železníc a inej infraštruktúry. Aj preto to tak dlho trvá,“ priblížil Kováčik.

SkryťVypnúť reklamu

Preceňovali výhody, prehliadali nevýhody

Práve výstavbu tunelového variantu, ktorý bol už v roku 2002 odporučený Ministerstvom životného prostredia SR, dlhodobo a dôrazne žiadajú ochranárske združenia, vedci i väčšina dotknutých obcí.

„Pri presadzovaní údolného variantu sa často tendenčne prehliadali jeho nevýhody a, naopak, preceňovali jeho prínosy. Ak by kompetentní naozaj odporučili výstavbu tunelového variantu, vedci i ochranárske organizácie by to jednoznačne uvítali. Z pohľadu ochrany prírody a krajiny i poskytovania ekosystémových služieb je najmenej problémový,“ vysvetľuje Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.

Vedecký pracovník ale upozorňuje, že v prípade Korbeľky ešte treba dokončiť správu o hodnotení i primerané posúdenie dosahov na územia Natura 2000 a Ministerstvo životného prostredia SR musí vydať záverečné stanovisko. Preto zatiaľ považuje informáciu o výstavbe Korbeľky za predčasnú.

Porovnateľné náklady

Súčasnú snahu ministerstiev dopravy a životného prostredia konečne vyriešiť problém nestranne a na základe spoľahlivých faktov oceňuje aj Jozef Ridzoň zo SOS/BirdLife Slovensko. Zároveň poukazuje na to, že doteraz preferovaný variant sa často uvádza ako lacnejší. Pritom len údaje zverejnené v rámci procesu posudzovania EIA uvádzajú jeho cenu na úrovni 750 miliónov eur.

„Tieto náklady však nezahŕňajú nevyhnutné kompenzačné opatrenia, ktoré môžu jeho cenu zvýšiť aj nad 900 miliónov eur. Zhruba toľko by stál aj tunelový variant, kde však žiadne kompenzačné opatrenia netreba,“ tvrdí.

V dôsledku prípravy a realizácie kompenzačných opatrení sa o niekoľko rokov môže predĺžiť i celkový čas prípravy, a výstavba tak môže trvať porovnateľne dlho ako pri variante s tunelom Korbeľka.

„V prípade obchvatu Bratislavy sa detaily kompenzačných opatrení dolaďovali viac ako rok. Tu sa ale pripravovali spolu s ostatnými dokumentmi a nespôsobili zdržanie. V prípade údolného variantu Turany – Hubová je však diskusia o kompenzačných opatreniach na úplnom začiatku,“ dopĺňa Jozef Ridzoň.

Aj odborník sa prihovára za Korbeľku

K alternatíve cez tuneľ Korbeľka sa prikláňa tiež zástupca generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek.

„Ak k údolnému variantu priradíme nevyhnutné kompenzačné a sanačné opatrenia, začína nám zo socioekonomického hľadiska lepšie vychádzať Korbeľka,“ hovorí.

Ak by sa kompetentní aj napriek tomu rozhodli pre úžinový variant spolu s opatreniami znižujúcimi jeho zásah do životného prostredia, tak by podľa neho mohlo byť ohrozené jeho financovanie z prostriedkov Kohézneho fondu EÚ. V zásobníku projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 síce zatiaľ tento úsek figuruje, je však otázne, či v ňom nakoniec zostanú financie na jeho krytie. Alternatíva financovať projekt cez PPP sa Pavlovi Kajánkovi veľmi nevidí.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  1. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  3. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  4. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  5. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  6. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 603
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 293
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 107
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 712
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 288
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 591
  7. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 2 482
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 450

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  2. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  3. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  4. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  5. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  6. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  7. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  8. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 501
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 956
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 670
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 350
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 578
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 470
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 248
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 920
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Martinský kapitán Matej Dírer sa postaral o vyrovnanie na 3:3.

Do konca riadneho hracieho času zápasu Martin – Dubnica chýbalo necelých štrnásť minút a hostia viedli 3:0. Nakoniec si však z Turca neodviezli ani len bod.


8 h
Lekár vidí počas zákroku obraz na veľkom monitore s vysokým rozlíšením.

Robotický systém nemocnica využíva v rádiológii ako prvá na Slovensku.


TASR 22 h
Martinčania opäť okúsili trpkosť prehry.

Favorit si rozhodujúci náskok vytvoril už prvom dejstve, po zmene strán ho dokázal ešte navýšiť.


27. sep
Manželka Milana Košarišťana s úlovkom.

Nevylučuje, že časom sa v lesoch môže objaviť aj nebezpečná huba.


27. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Na diaľnicu muža vraj poslala navigácia.


TASR 20 h

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


23 h

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 27. sep

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  2. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  3. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  4. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  5. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  6. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  7. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  8. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 501
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 956
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 670
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 350
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 578
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 470
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 248
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 920
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?