Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Pacient a lekár medzi sebou nehovoria

Na svete je ďalší rebríček slovenských nemocníc. Z pohľadu spokojnosti pacienta ho robila poisťovňa Dôvera. Spomedzi fakultných nemocníc sa v rámci Slovenska martinská umiestnila na druhom mieste.

V univerzitnej nemocnici Martin je už vyše týždňa pokazené CT. V univerzitnej nemocnici Martin je už vyše týždňa pokazené CT. (Zdroj: Archív: MY)

MARTIN. Poistenci Dôvery aj minulý rok hodnotili slovenské nemocnice, pacienti zariadenia známkovali ako v škole, od 1 do 5. Výsledky sa oproti minulému roku mierne zlepšili, nemocnice dostali priemernú známku 1,66. Predvlani to bolo 1,72. Prieskum ukázal, že viac spokojní sú pacienti, ktorých hospitalizovali na východe.

Výsledky sú podľa šéfa Dôvery Martina Kultana posledných päť rokov približne rovnaké. "Chvíľu je lepšie, chvíľu horšie, ale slovenskí pacienti sú plus-mínus rovnako spokojní so zdravotnou starostlivosťou, aj keď sme radi drobnému zlepšeniu," povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Platí trend, že na prvých miestach sa nemocnice nemenia

Spomedzi fakultných nemocníc získala najlepšiu známku Ústredná vojenská nemocnica SNP Ružomberok, medzi všeobecnými bodovala Nemocnica sv. Michala v Bratislave, v kategórii špecializovaných zdravotníckych zariadení je opäť na prvom mieste Kardiocentrum Nitra a v kategórii ostatných zdravotníckych zariadení Inštitút nukleárnej a molekulárnej medicíny. "Dlhodobo platí trend, že na prvých priečkach sa umiestňujú tie isté zariadenia," poukázal Kultan.

Na otázky Dôvery odpovedalo prostredníctvom dotazníka viac ako 8000 pacientov, ktorí boli vlani hospitalizovaní v zdravotníckych zariadeniach na Slovensku.

Univerzitná nemocnica v Martine sa v rebríčku umiestnila na druhom mieste. Ako túto informáciu prijal jej manažment?

Skryť Vypnúť reklamu

„UNM je v prieskumoch Dôvery medzi najlepšími spomedzi univerzitných a fakultných nemocníc opakovane. Teší nás, že si túto pozíciu držíme dlhodobo,“ sprostredkovala stanovisko vedenia hovorkyňa UNM Katarína Kapustová. Zdôraznila ďalej, že pred Martinom je len Ústredná vojenská nemocnica Ružomberok, ktorá je v pôsobnosti ministerstva obrany, čiže je to veľmi dobrý výsledok. „Spomedzi nemocníc v pôsobnosti ministerstva zdravotníctva sme totiž v tomto prieskume obstáli najlepšie. Je to dôkaz toho, že náš cieľ, ktorým sú spokojní pacienti, sa nám darí napĺňať,“ pripomenula.

Čo pacienti nemocnici vyčítajú

Na redakčnej facebookovej stránke sa aj na náš podnet medzitým rozprúdila diskusia o skúsenostiach pacientov so servisom martinskej nemocnice (link na ňu sme poslali aj do UNM – pozn. red.).

Skryť Vypnúť reklamu

„Tak ako všade, aj v nemocnici záleží na ľuďoch,“ uzatvára rozporuplné názory návštevníkov Mária Jánošíková Načiniaková. Časť pacientov nemocnice, ktorí sa v diskusii vyjadrili, vyslovuje údiv nad umiestnením UNM v rebríčku, lebo majú negatívne skúsenosti, druhá časť chváli jednotlivé oddelenia, lekárov, sestričky, jedlo. Pacientov najviac hnevá arogancia niektorých lekárov, dlhé čakacie lehoty na príjem či vyšetrenie, ktoré sa napriek objednávkam predlžujú o hodiny... „Doktori si tam robia, čo chcú, správajú sa k pacientom ako k menejcenným,“ čítame opakovane v diskusii. Nie ale všade. V dobrom ľudia pochválili napríklad pľúcne, infekčné (až na vybavenie), úrazovku, možnosť vegetariánskej stravy, ale aj skutočnosť, že v Martine pracujú špecialisti, ktorých nám inde závidia.

„Zdravotná starostlivosť vždy stojí na zdravotníkoch. Aj medzi našimi lekármi a sestrami sa nájdu takí, u ktorých je čo zlepšovať, najmä v komunikácii s pacientom. Časť našich zamestnancov už absolvovala kurz zameraný na vedenie komunikácie,“ informuje hovorkyňa a priznáva, že za väčšinou sťažností pacientov na nemocnicu stojí práve nezvládnutá komunikácia.

Práve preto v nemocnici vlani vytvorili inštitút mediátora, ktorého snahou je minimalizovať dopad nedorozumení medzi personálom a pacientmi, prípadne ich príbuznými. „Do tejto funkcie sme vybrali skúseného nestranného a nezávislého človeka s dlhoročnou medicínskou praxou a s dobrými komunikačnými zručnosťami, ktorý má pomáhať riešiť hraničné situácie v našej nemocnici,“ konštatuje Kapustová.

V nemocnici inštalujú kiosky na objednávanie

Vyjadrila sa aj k dĺžke čakania v odborných ambulanciách. „Nie je ju možné vždy presne odhadnúť. Máme pracoviská s nadregionálnou pôsobnosťou, ošetrujeme naozaj veľa pacientov a čakanie je dlhšie,“ uznáva hovorkyňa a pokračuje, že nemocnica sa aj toto snaží riešiť a začiatkom tohto roka inštalovala do šiestich pilotných ambulancií kiosky s pacientskym objednávacím systémom. „Aktuálne je projekt v skúšobnej prevádzke, efektívnosť objednávania musíme ešte preveriť v praxi,“ uzatvára K. Kapustová.

Vráťme sa ešte k prieskumu Dôvery. Náš región má v rebríčku ešte ďalšieho zástupcu. V kategórii spokojnosť s informáciami od zdravotníckeho personálu a zlepšenie zdravotného stavu po prepustení z nemocnice sa na druhú priečku v rámci Slovenska dostala Psychiatrická liečebňa Sučany.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 443
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 651
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 399
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 21 909
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 857
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 685
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 11 021
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 616
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 535
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 095
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Kladenie  vencov pri príležitosti 74. výročia oslobodenia Martina.

Jednotky 4. československej brigády skoro ráno 11. 4. 1945 vstúpili do mesta z juhovýchodu a približne v rovnakom čase jednotky 18. divízie rumunskej 4. armády dosiahli južný okraj mesta.

2 h
Ilustračná fotka.

V online diskusii MY s Vami šéf futbalového zväzu aj štátny tajomník športovej sekcie!

9. apr
Fotograf Juraj Gavura najradšej fotí krajinu v hmle. Na správny okamih vie počkať aj sedem hodín.

Rodený Martinčan, štyridsaťpäť ročný Juraj trávi väčšinu svojho voľného času fotením. Miluje krajinu v hmle a na správny okamih vie počkať aj dlhých sedem hodín. Aj keď má na konte viacero ocenení, najväčším úspechom je pre neho niečo celkom iné.

3 h
Dokument o železnici sa tešil úspechu.

Zožal úspech, videlo ho už osemtisíc ľudí.

6 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obyvatelia obce Brehy podali podnet na kontrolné meranie hluku.

7. apr

Posádka Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) zasahovala popoludní v Turzovke.

22 h

V treťom stupni varovania však bude od pondelka osem okresov kraja.

7. apr

Orlia prť. Cesta orlov. Drsná, neúprosná, podmanivá, okúzľujúca. Jej zdolanie vás priťahuje ako droga.

4. apr

Už ste čítali?