Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Za petíciou o okruhu bodka nie je

Martinskí poslanci uznesením zatiaľ dosiahli, že pri spracovávaní nového územného plánu mesta sa vypustí napojenie vonkajšieho mestského okruhu v tesnej blízkosti panelákov v Košútoch a na Ľadovni a obytnej zóny v Tomčanoch. K tomu smerovala aj minuloroč

Pri MFIPC sa mal podľa pôvodných plánov napájať vonkajší okruh mesta Martin.Pri MFIPC sa mal podľa pôvodných plánov napájať vonkajší okruh mesta Martin. (Zdroj: Foto: Viera Legerská)

ná petícia obyvateľov týchto mestských častí.

MARTIN. Hoci výstavba cesty, o ktorej bude reč v nasledujúcich riadkoch, je v nedohľadne, a to nielen kvôli nútenej správe mesta Martin, predsa len sa o nej na sklonku minulého roku začalo hovoriť častejšie. Dôvodom bol vypracovaný územný generel dopravy mesta, ktorý potvrdil potrebu budovania vonkajšieho mestského okruhu v trase približne od sídla Martinsko-flámskeho podnikateľského a inkubátorového centra (MFPIC) smerom na Jahodnícke háje, okolo Ľadovne až do Košút, kde by sa mal napájať na Jilemnického ulicu v mieste súčasnej kruhovej križovatky.

SkryťVypnúť reklamu

Petícia chce plány mesta skorigovať

V Martine – najmä medzi obyvateľmi sídlisk Ľadoveň a Košúty I. a II. a Tomčian – sa podpisovala petícia, ktorej cieľom bolo tieto plány skorigovať a preplánovať trasu východného mestského okruhu mimo tesnej blízkosti obytnej zóny a oddychovej zóny Medokýš v Jahodníckych hájoch. Petičnému výboru, v ktorom pracovali aj poslankyne Marína Gallová (NEKA) a Zuzana Dobríková (NEKA), sa podarilo zozbierať niekoľko stoviek podpisov. Žiadali preto radnicu a jej odborné útvary, aby sa nesúhlasom občanov zaoberali.

„Oproti pôvodne v územnom pláne mesta navrhovanej štvorpruhovej rýchlostnej komunikácii, ktorá mala odľahčiť centrum o tranzitnú dopravu, ale nový generel ráta v tejto trase s mestskou zbernou komunikáciou vedenou v dvoch pruhoch s maximálne povolenou rýchlosťou 50 km/h,“ dôvodil na rokovaní mestského zastupiteľstva, ktoré sa nedávno touto témou zaoberalo, hlavný architekt mesta Róbert Dúbravec.

SkryťVypnúť reklamu

Dodal, že zmena odráža dnešný stav budovania ciest okolo Martina, najmä vybudovaný diaľničný privádzač a plánovanú trasu rýchlostnej cesty R3, ktoré prevezmú tranzitnú funkciu.

Poslankyňa upozornila na pôvodnú víziu

Trasa východného okruhu, proti ktorej ľudia protestovali, je ale súčasťou platného územného plánu mesta od roku 1999.

„Vtedy bol čas na pripomienkovanie. Lebo zásadnú zmenu trasy tejto komunikácie nie je možné riešiť prostredníctvom zmien a doplnkov územného plánu, ale novým územným plánom. Návrh novej trasy komunikácie, ktorá je súčasťou nosnej dopravnej kostry mesta, musí vychádzať z predpokladov urbanistického rozvoja územia, ekonomických aspektov, prírodných daností a podobne,“ zdôraznil Dúbravec a dodal, že požiadavku z petície je možné akceptovať pri spracovaní technickej štúdie a už spomenutého nového územného plánu.

SkryťVypnúť reklamu

S týmto prísľubom sa ale poslanci nechceli zmieriť. Marína Gallová otvorila ešte starší územný plán mesta zo sedemdesiatych rokov, v ktorom sa Jahodnícke háje spomínajú ako druhý najdôležitejší oddychový areál mesta – po Martinských holiach.

„Existovala dokonca úvaha ich vyhlásenia za lesopark. Podobne okolo Košút mal vzniknúť prírodný park – to bola vízia mesta. A teraz tieto územia chceme preťať cestou,“ pripomenula a podčiarkla, že ak cesta bude stáť, nebude v silách mesta zakázať po nej jazdu kamiónov.

Podobne zmýšľajú aj obyvatelia spomínaných sídlisk. „Bývanie na Ľadovni je super, lebo tu máme pokoj a blízko do prírody. Ak nám tu popri hore postavia cestu, nebude to nič príjemné,“ vyslovila svoje obavy mladá mamička Monika v čase podpisovania petície. „Poza Medokýš chodí športovať veľa bežcov, ľudia si Jahodnícke háje obľúbili, takže petícii celkom rozumiem,“ povedal nám Martinčan Peter.

Poslanci majú kompromisné riešenie

Rozumeli jej aj poslanci. Na spoločnom rokovaní politických klubov sa dohodli na kompromisnom riešení. Navrhli uložiť Útvaru hlavného architekta mesta, aby pri obstarávaní nového územného plánu zadal spracovateľovi z navrhovaného riešenia východného mestského okruhu vypustiť jeho napojenie v Košútoch od Jilemnického ulice v priestore medzi Košútmi I. a Košútmi II. a napojenie od Kollárovej ulice (resp. MFPIC) po Ulicu Nade Hejnej. Na rokovaní mestského zastupiteľstva takto zoštylizované uznesenie podal Dušan Kubička (NEKA).

„Je to jedna z alternatív, iné možno časom nájdeme,“ ocenil kompromis martinský viceprimátor Imrich Žigo. Doplnil ho primátor mesta Andrej Hrnčiar. „Ak treba prehodnotiť niečo, čo časom stratilo opodstatnenie, som za to, aby sa spracoval nový územný plán, dávam verejný prísľub, aby k tomu došlo, a počas jeho prípravy by sa mal vytvoriť priestor pre diskusiu odborníkov a občanov, aby sa dosiahla všeobecná spokojnosť,“ pripomenul a vzápätí dodal, že bol pri tvorbe nového programového vyhlásenia vlády, ktoré nevníma výstavbu R3 ako prioritu, čiže bude dosť času odborne sa pozrieť na dopravu v Martine, lebo bude trvať roky, kým sa v meste bude niečo budovať.

„Ale treba zobrať do úvahy aj to, že v meste intenzita dopravy stúpa a bude treba hľadať také riešenie, aby sa odľahčilo,“ pripomenul Hrnčiar.

Ako chodíme na Ľadoveň? Cez mesto!

Nadviazal tak aj na vystúpenie poslanca Alexandra Lilgeho (Smer-SD). Ten vrátil auditórium do reality otázkou: „Ako chodíme na Ľadoveň? Cez celé mesto! Už dnes je to problém a bude sa prehlbovať. Ak toto neriešime teraz, neriešime ani budúcnosť. Okruh nás aj tak dobehne,“ priklincoval. Podobne reagoval aj poslanec Martin Kalnický (NEKA), ktorý navrhované uznesenie vníma len ako čiastočný úspech petície, lebo nepriniesol zmenu v koncepcii dopravy v meste.

„Vo forme skíc pracujeme s viacerými alternatívami trasovania vonkajšieho mestského okruhu, ale pred prácou na novom územnom pláne je každý nápad nekoncepčný,“ uzavrel svoje vystúpenie R. Dúbravec.

Spomínané uznesenie poslanci nakoniec pomerom hlasov 25 za 2 proti a 3 sa zdržali hlasovania schválili. Napriek tomu cesta, ktorá síce iba na papieri pretína Jahodnícke háje a obidve časti Košút, aby sa medzitým dotkla blízkosti panelákov a domov na Ľadovni a v Tomčanoch, zostáva otáznikom bez jednoznačnej odpovede. Keďže ide o mestskú komunikáciu, stavať ju bude mesto zo svojho rozpočtu a na to, odhliadnuc od nútenej správy, nielen v momentálnej situácii ale i vzdialenejšej perspektíve nebude mať financie.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 37 019
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 101
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 499
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 599
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 279
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 175
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 838
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 285

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  2. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  3. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  4. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  6. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  7. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  8. Martin Greguš: Aký je vývoj skutočných realizačných cien nehnuteľnosti podľa katastra? Hypotéky a úvery na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 487
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 638
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 445
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 131
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 927
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 922
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 845
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 642
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Príprava na novú sezónu sa prehupla do ďalšej fázy.

Hokejisti musia aktuálne zvládať aj dvojfázové tréningy.


6 h
Ilustračné foto.

Posledný európsky zatykač pribudol koncom júla.


9 h
Turčianske Teplice sa chcú v čo najkratšom čase vrátiť do prvej triedy.

V druhej triede bude tak ako v predchádzajúcom ročníku štartovať sedem tímov a rovnaký je aj hrací model. Vo vlaňajšej sezóne sa z postupu tešili až dva celky Kláštor a Ďanová, pričom z prvej triedy vypadli Turčianske Teplice.


17. aug
Premiéra filmovej novinky bude už 18. augusta.

Scenár horúcej letnej komédie je založený na skutočných udalostiach.


17. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


17. aug

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


23 h

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


17. aug

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  2. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  3. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  4. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  6. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  7. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  8. Martin Greguš: Aký je vývoj skutočných realizačných cien nehnuteľnosti podľa katastra? Hypotéky a úvery na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 487
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 638
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 445
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 131
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 927
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 922
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 845
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 642
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?