ná petícia obyvateľov týchto mestských častí.
MARTIN. Hoci výstavba cesty, o ktorej bude reč v nasledujúcich riadkoch, je v nedohľadne, a to nielen kvôli nútenej správe mesta Martin, predsa len sa o nej na sklonku minulého roku začalo hovoriť častejšie. Dôvodom bol vypracovaný územný generel dopravy mesta, ktorý potvrdil potrebu budovania vonkajšieho mestského okruhu v trase približne od sídla Martinsko-flámskeho podnikateľského a inkubátorového centra (MFPIC) smerom na Jahodnícke háje, okolo Ľadovne až do Košút, kde by sa mal napájať na Jilemnického ulicu v mieste súčasnej kruhovej križovatky.
Petícia chce plány mesta skorigovať
V Martine – najmä medzi obyvateľmi sídlisk Ľadoveň a Košúty I. a II. a Tomčian – sa podpisovala petícia, ktorej cieľom bolo tieto plány skorigovať a preplánovať trasu východného mestského okruhu mimo tesnej blízkosti obytnej zóny a oddychovej zóny Medokýš v Jahodníckych hájoch. Petičnému výboru, v ktorom pracovali aj poslankyne Marína Gallová (NEKA) a Zuzana Dobríková (NEKA), sa podarilo zozbierať niekoľko stoviek podpisov. Žiadali preto radnicu a jej odborné útvary, aby sa nesúhlasom občanov zaoberali.
„Oproti pôvodne v územnom pláne mesta navrhovanej štvorpruhovej rýchlostnej komunikácii, ktorá mala odľahčiť centrum o tranzitnú dopravu, ale nový generel ráta v tejto trase s mestskou zbernou komunikáciou vedenou v dvoch pruhoch s maximálne povolenou rýchlosťou 50 km/h,“ dôvodil na rokovaní mestského zastupiteľstva, ktoré sa nedávno touto témou zaoberalo, hlavný architekt mesta Róbert Dúbravec.
Dodal, že zmena odráža dnešný stav budovania ciest okolo Martina, najmä vybudovaný diaľničný privádzač a plánovanú trasu rýchlostnej cesty R3, ktoré prevezmú tranzitnú funkciu.
Poslankyňa upozornila na pôvodnú víziu
Trasa východného okruhu, proti ktorej ľudia protestovali, je ale súčasťou platného územného plánu mesta od roku 1999.
„Vtedy bol čas na pripomienkovanie. Lebo zásadnú zmenu trasy tejto komunikácie nie je možné riešiť prostredníctvom zmien a doplnkov územného plánu, ale novým územným plánom. Návrh novej trasy komunikácie, ktorá je súčasťou nosnej dopravnej kostry mesta, musí vychádzať z predpokladov urbanistického rozvoja územia, ekonomických aspektov, prírodných daností a podobne,“ zdôraznil Dúbravec a dodal, že požiadavku z petície je možné akceptovať pri spracovaní technickej štúdie a už spomenutého nového územného plánu.
S týmto prísľubom sa ale poslanci nechceli zmieriť. Marína Gallová otvorila ešte starší územný plán mesta zo sedemdesiatych rokov, v ktorom sa Jahodnícke háje spomínajú ako druhý najdôležitejší oddychový areál mesta – po Martinských holiach.
„Existovala dokonca úvaha ich vyhlásenia za lesopark. Podobne okolo Košút mal vzniknúť prírodný park – to bola vízia mesta. A teraz tieto územia chceme preťať cestou,“ pripomenula a podčiarkla, že ak cesta bude stáť, nebude v silách mesta zakázať po nej jazdu kamiónov.
Podobne zmýšľajú aj obyvatelia spomínaných sídlisk. „Bývanie na Ľadovni je super, lebo tu máme pokoj a blízko do prírody. Ak nám tu popri hore postavia cestu, nebude to nič príjemné,“ vyslovila svoje obavy mladá mamička Monika v čase podpisovania petície. „Poza Medokýš chodí športovať veľa bežcov, ľudia si Jahodnícke háje obľúbili, takže petícii celkom rozumiem,“ povedal nám Martinčan Peter.
Poslanci majú kompromisné riešenie
Rozumeli jej aj poslanci. Na spoločnom rokovaní politických klubov sa dohodli na kompromisnom riešení. Navrhli uložiť Útvaru hlavného architekta mesta, aby pri obstarávaní nového územného plánu zadal spracovateľovi z navrhovaného riešenia východného mestského okruhu vypustiť jeho napojenie v Košútoch od Jilemnického ulice v priestore medzi Košútmi I. a Košútmi II. a napojenie od Kollárovej ulice (resp. MFPIC) po Ulicu Nade Hejnej. Na rokovaní mestského zastupiteľstva takto zoštylizované uznesenie podal Dušan Kubička (NEKA).
„Je to jedna z alternatív, iné možno časom nájdeme,“ ocenil kompromis martinský viceprimátor Imrich Žigo. Doplnil ho primátor mesta Andrej Hrnčiar. „Ak treba prehodnotiť niečo, čo časom stratilo opodstatnenie, som za to, aby sa spracoval nový územný plán, dávam verejný prísľub, aby k tomu došlo, a počas jeho prípravy by sa mal vytvoriť priestor pre diskusiu odborníkov a občanov, aby sa dosiahla všeobecná spokojnosť,“ pripomenul a vzápätí dodal, že bol pri tvorbe nového programového vyhlásenia vlády, ktoré nevníma výstavbu R3 ako prioritu, čiže bude dosť času odborne sa pozrieť na dopravu v Martine, lebo bude trvať roky, kým sa v meste bude niečo budovať.
„Ale treba zobrať do úvahy aj to, že v meste intenzita dopravy stúpa a bude treba hľadať také riešenie, aby sa odľahčilo,“ pripomenul Hrnčiar.
Ako chodíme na Ľadoveň? Cez mesto!
Nadviazal tak aj na vystúpenie poslanca Alexandra Lilgeho (Smer-SD). Ten vrátil auditórium do reality otázkou: „Ako chodíme na Ľadoveň? Cez celé mesto! Už dnes je to problém a bude sa prehlbovať. Ak toto neriešime teraz, neriešime ani budúcnosť. Okruh nás aj tak dobehne,“ priklincoval. Podobne reagoval aj poslanec Martin Kalnický (NEKA), ktorý navrhované uznesenie vníma len ako čiastočný úspech petície, lebo nepriniesol zmenu v koncepcii dopravy v meste.
„Vo forme skíc pracujeme s viacerými alternatívami trasovania vonkajšieho mestského okruhu, ale pred prácou na novom územnom pláne je každý nápad nekoncepčný,“ uzavrel svoje vystúpenie R. Dúbravec.
Spomínané uznesenie poslanci nakoniec pomerom hlasov 25 za 2 proti a 3 sa zdržali hlasovania schválili. Napriek tomu cesta, ktorá síce iba na papieri pretína Jahodnícke háje a obidve časti Košút, aby sa medzitým dotkla blízkosti panelákov a domov na Ľadovni a v Tomčanoch, zostáva otáznikom bez jednoznačnej odpovede. Keďže ide o mestskú komunikáciu, stavať ju bude mesto zo svojho rozpočtu a na to, odhliadnuc od nútenej správy, nielen v momentálnej situácii ale i vzdialenejšej perspektíve nebude mať financie.