Je ich nedostatok. Škola v Martine chce vychovať nových rušňovodičov

Otvorenie odboru železničiari vítajú.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

MARTIN. Železniciam chýbajú nielen zamestnanci, ale aj študenti, ktorí by o odbory spojené so železnicami mali záujem. Nedostatok je najmä rušňovodičov, posily do tejto profesie by mohol priniesť maturitný odbor rušňovodič na Strednej odbornej školy dopravnej (SOŠD) v Martine.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj to boli témy na marcovej konferencii Železnica v pohybe 2024 v Martine, kde sa diskutovalo o aktuálnom stave železničného sektora.

Prečítajte si tiež Zachraňujú vyše tristoročný kaštieľ v Turci, vandali ho rozoberali na palivo Čítajte 

„V školskom roku 2024/2025 je do 1. ročníka prihlásených na experimentálny odbor rušňovodič 48 študentov, v aktuálnom školskom roku 2023/2024 je v prvom ročníku 30 študentov,“ priblížila riaditeľka SOŠD Jarmila Matejčíková s tým, že školu každoročne opustí 70 až 80 maturantov a väčšina z nich ostáva pracovať v sektore železničnej dopravy a elektrotechniky.

SkryťVypnúť reklamu

Železničiari však už dlhodobo upozorňujú na nedostatok zamestnancov v sektore. Podľa údajov výskumno-štatistickej a poradensko-konzultačnej spoločnosti Trexima Bratislava bude do roku 2050 v porovnaní so súčasným rokom na trhu práce ešte o 250-tisíc zamestnancov menej.

Ako priblížila Lucia Lednárová Dítětová z Trexima Bratislava, 22 percent slovenských maturantov odchádza do zahraničia ďalej študovať alebo pracovať, z nich väčšina smeruje do susednej Českej republiky.

Z regiónu Motorovými pílami vytvárajú umelecké diela. Rezbári sa v Rakove schádzajú už trinásť rokov Čítajte 

Pomôcť pri hľadaní nových posíl do železničného sektora by mohlo duálne vzdelávanie. Vzdelávanie rušňovodičov je totiž podľa Ivany Pilkovej z personálnej spoločnosti RailJOB finančne náročné a práve duálne vzdelávanie môže pomôcť tieto náklady znížiť.

„V duálnom vzdelávaní v odbore rušňovodič po získanie odbornej spôsobilosti riadiť rušeň, po maturite a splnení všetkých predpokladov, sú odhadované priemerné náklady približne 6-tisíc eur na študenta. Finančné náklady železničného dopravného podniku na študenta, ktorý je z iného odboru, prípadne úplne mimo železnice, sú pri 18-mesačnom kurze rušňovodiča približne 23- až 25-tisíc eur,“ priblížila Pilková.

SkryťVypnúť reklamu

Otvorenie študijného odboru pre rušňovodičov vítajú aj samotní železničiari. Hoci podľa prezidenta Asociácie železničných dopravcov Slovenska Jána Biznára to aktuálne problémy s nedostatkom zamestnancov v tejto profesii nevyrieši, no do budúcna prispeje k výchove nových rušňovodičov v horizonte štyroch – piatich rokov.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  6. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  2. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  4. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  5. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  7. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  8. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 368
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 24 460
  3. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 271
  4. Ľuboš Fellner otvorene 8 098
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 075
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 337
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 223
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 694
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.9.1925)
  2. Ján Komrska: Štít Wetterhorn, Colorado
  3. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 4.
  4. Martin Fronk: Kam chodila Sisi pešo?
  5. Ernest Klotton: Emocionálna spoveď o bolesti, ktorú nikto nechce zažiť
  6. Irena Šimuneková: Skrytý klenot Veľkej Fatry - Čutkovská dolina
  7. Rastislav Puchala: Lacko Fantóci konsoliduje
  8. Miroslav Ferkl: Človek Martin. 
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 642
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 22 387
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 20 320
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 413
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 6 788
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 423
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 5 262
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 853
  1. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  2. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  3. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
  4. Marcel Rebro: Od Leningradu k Ukrajine: blokády, hlad a lož ako ruská tradícia
  5. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  6. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  7. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  8. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Atraktívne preteky napíšu už šiestu kapitolu.

MTB Eliminator v Turčianskych Tepliciach má tento rok štatút slovenského a českého šampionátu.


Tlačová konferencia ZSSK pri príležitosti predstavenia preventívnej kampane Pomoc prichádza vlakom.

Po novom cestujúci priamo vo vlaku nájdu telefónne číslo, ktoré môže v krízovej chvíli znamenať rozdiel medzi životom a smrťou.


Štvrtkový program bude v tradičnom folklórnom štýle.

Budú aj retro drinky a retro menu.


V diskusii rozoberieme, v ktorých krajinách západného Balkánu a Východného susedstva realizujú slovenské organizácie svoje projekty.


Už ste čítali?